View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het visuele cocktailpartyeffect: onderzoek naar het aandachtseffect van gepersonaliseerde banners

        Thumbnail
        View/Open
        arthur stolwijk - het visuele cocktailpartyeffect (master scriptie).pdf (2.571Mb)
        Publication date
        2010
        Author
        Stolwijk, A.H.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek wordt gekeken of gepersonaliseerde banners meer aandacht genereren dan niet-gepersonaliseerde banners. De nadruk lag hierbij op een effect op visuele aandacht (het “visuele cocktailpartyeffect). Voor het onderzoek deden 34 proefpersonen mee aan een experiment waarbij ze werden blootgesteld aan een aantal al dan niet gepersonaliseerde banners. Met behulp van eyetrackingonderzoek en een vragenlijst werd gekeken naar welke van de twee soorten banners de meeste proefpersonen keken, naar welke van de twee soorten banners ze het langste keken, welke van de banners het best werden herkend en welke van de banners het best werden herinnerd. Uit de resultaten bleek dat de gepersonaliseerde banners significant vaker en langer werden bekeken dan de niet-gepersonaliseerde banners. Er was dus sprake van een visueel cocktailpartyeffect. Ook werden ze beter herkend, zij het dat dit effect vaak niet significant was. Op herinnering hadden de gepersonaliseerde banners echter vaak geen positief effect. Dit effect op herinnering was echter niet significant. Op basis van de gevonden resultaten kon de conclusie worden getrokken dat gepersonaliseerde banners inderdaad meer aandacht genereerden dan niet-gepersonaliseerde banners. Wel moet nader worden onderzocht hoe dit effect kan worden verklaard en geoptimaliseerd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4537
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo