Zicht op beïnvloedbare kenmerken van studeerbaarheid op de lerarenopleiding
Summary
Studievertraging en studie-uitval zijn in lerarenopleidingen momenteel punten van aandacht. Reeds bekende onderzoeksresultaten geven nauwelijks inzicht in de ‘studeerbaarheid’ van de lerarenopleiding, vandaar dat in dit onderzoek werd getracht zicht te krijgen op de kenmerken van studeerbaarheid op de lerarenopleiding. Middels een vragenlijst voor aanstaande leraren en lerarenopleiders werd de invloed van kenmerken én de mate waarin deze kenmerken ervaren worden achterhaald. Aan alle kenmerken werd door zowel aanstaande leraren als lerarenopleiders een redelijk sterke invloed toegekend, met weinig verschillen tussen beide groepen. Daarnaast werden alle kenmerken door aanstaande leraren in voldoende mate ervaren, terwijl lerarenopleiders aangaven kennis en vaardigheden van aanstaande leraren te missen. Ook waren er enkele verschillen tussen subgroepen aanstaande leraren. Zo zijn zowel de leeftijd, het studiejaar als de studievertraging gerelateerd aan de mate waarin de kenmerken ervaren worden. Ten slotte bleken alle kenmerken van studeerbaarheid boven verwachting in meer of mindere mate met elkaar samen te hangen en bleek er een verband te bestaan tussen ervaren studeerbaarheid en studievoortgang.