Hogere orde denkvaardigheden in het International Baccalaureate
Summary
Binnen het debat rondom krachtige kennis spelen meerdere factoren een rol. Een van deze factoren is de mate van hogere orde denkvaardigheden binnen verschillende curricula en schoolcontexten. Voor enkele schoolcontexten is hier al onderzoek naar gedaan. Naar het IB DP (International Baccalaureate Diploma Programme) is echter nog geen onderzoek gedaan. In deze thesis wordt onderzocht op welke denkvaardigheden en typen krachtige kennis een beroep wordt gedaan binnen het IB DP onderwijs. Door middel van analyse van IB DP leerdoelen, examens en een lesmethode wordt een beeld geschetst van de mate van hogere orde denken binnen de IB context. Bij de analyse is gebruik gemaakt van het Geography Task Classification Framework (Krause, Béneker & Van Tartwijk, 2021). Vervolgens zijn IB DP Geography docenten geïnterviewd om hun ervaringen naar verschillende denkvaardigheden in de dagelijkse lespraktijk in kaart te brengen. Deze resultaten zijn vervolgens vergeleken met eerder onderzoek naar de mate van hogere orde denkvaardigheden in de Nederlandse context.
Hoewel binnen de IB context in zowel de leerdoelen, examens als lesmethode meer hogere orde denkvaardigheden worden getoetst dan in de Nederlandse context, zijn er grote verschillen te zien tussen het beoogd en uitgevoerd curriculum. Hierbij is de mate van hogere orde denken binnen het beoogd curriculum beduidend groter dan het uitgevoerd curriculum. Daarnaast geven IB docenten aan het beoogd curriculum niet altijd te gebruiken in de dagelijkse lespraktijk en het als restrictief te ervaren. In conclusie kan worden gesteld dat het IB probeert hogere orde denkvaardigheden over te brengen op haar studenten, maar dit wordt niet altijd overgenomen in de praktijk, door de kloof tussen het beoogd en uitgevoerd curriculum.