Kan prestatiemotivatie en zelfdiscipline studieprestaties voorspellen?
Summary
In dit artikel is onderzocht wat de samenhang is tussen de variabelen prestatiemotivatie, zelfdiscipline en studieprestaties. Dit is onderzocht bij eerstejaars psychologiestudenten die studeren aan de Universiteit Utrecht. Er zijn verschillende multiple regressieanalyses uitgevoerd, maar er zijn geen verbanden gevonden tussen bovengenoemde variabelen. Vanwege het ontbreken van relaties moet er in vervolgonderzoek gekeken worden naar andere voorspellende variabelen of het onderzoek moet opnieuw worden uitgevoerd in een onderzoeksgroep met meer diversiteit in achtergrondvariabelen. Zo moet er een grotere variatie zijn in de steekproef qua geslacht en nationaliteit. De metingen kunnen ook verbeterd worden. Vooral de meting van prestatiemotivatie moet verbeterd worden aangezien er getwijfeld kan worden aan de validiteit van deze meting. De meting kan bijvoorbeeld verbeterd worden door het domeinspecifiek meten van prestatiemotivatie of door de vragenlijsten van prestatiemotivatie meer toe te spitsen op de specifieke onderzoeksgroep. De meting van studieprestaties kan verbeterd worden door studieprestaties te meten door middel van een speciaal ontwikkelde toets.