“Does anybody want to joke when no one’s laughing in the background?”: Een dispositief analyse over stand-up comedy-special Inside (2021) tijdens de coronapandemie, zonder live publiek
Summary
De stand-up comedy-special Inside (2021) door Bo Burnham is een interessante comedy-special doordat de special volledig is opgenomen bij Burnham thuis en het centrale element van stand-up comedy, namelijk een live publiek, ontbreekt. Middels een dispositief analyse is er in dit onderzoek onderzocht hoe Burnham in Inside (2021) de afwezigheid van een live publiek opvangt door kenmerken in vorm, stijl en adressering die te maken hebben met vormen van interactie die kenmerkend zijn voor de lockdowns tijdens de corona pandemie. Om dit te doen is er gekeken naar de vorm en dus structuur van de special, naar verschillende stijlelementen als stand-up momenten, publieksgeluid en behind the scenes momenten en is er gekeken hoe de toeschouwer wordt geadresseerd en hoe dit invloed heeft binnen het dispositief. Er wordt duidelijk hoe al deze aspecten ervoor zorgen dat de stand-up kern van de special herkenbaar is voor de toeschouwer. Ook wordt er gezorgd dat de toeschouwer zich als publiek toch deel voelt van de special en er hier een vorm van interactie uit voortkomt die parasociaal is, en dus eigenlijk een illusie, maar die toch connectie teweegbrengt tussen performer en toeschouwer. Ook blijkt dat er aan de andere kant juist wordt gezorgd voor distantie en een bewustzijn van zijn/haar eigen positie voor de toeschouwer maar dat dit niet betekent dat de connectie minder wordt. In de vorm van interactie zijn bovendien overeenkomsten te herkennen met online lockdown-interactie waarin de wisselwerkingen tussen afstand en nabijheid en absorptie en distantie/bewustzijn ook centrale elementen zijn. De conclusie houdt in dat er wel degelijk een connectie mogelijk is ondanks de afstand tussen performer en publiek en de afwezigheid van een zaalpubliek. De vormen van interactie en connectie die worden gecreëerd in dit dispositief zijn geen vervanging voor de normale live connectie met publiek, maar de afstand die de corona pandemie letterlijk en figuurlijk produceerde tussen performer en publiek maakt het niet onmogelijk om toch een connectie te bewerkstelligen.