Opgave van organisatieleren: het samenspel tussen gepercipieerd transformationeel leiderschap, onderling vertrouwen en fysieke nabijheid
Summary
Het doel van dit onderzoek is het bieden van inzicht in de relatie tussen transformationeel leiderschap en organisatieleren. Daarnaast onderzoekt deze studie de mediërende rol van onderling vertrouwen op de relatie tussen transformationeel leiderschap en organisatieleren. Onderling vertrouwen bestaat uit cognitief en affectief vertrouwen (McAllister, 1995). Er wordt verwacht dat de concepten positieve, significante effecten hebben op organisatieleren (Zia et al., 2022; Zhu et al., 2013). Ook wordt de modererende rol van fysieke nabijheid op de relatie tussen onderling vertrouwen en organisatieleren onderzocht. Er worden positieve effecten verwacht.
De data zijn verkregen uit 312 volledig ingevulde vragenlijsten afkomstig van kenniswerkers bij drie Nederlandse gemeenten. De hypothesen zijn getoetst via OLS- regressie analyses en middels Hayes’ macro mediatie model 14.
De resultaten laten zien dat transformationeel leiderschap een positief, significant effect heeft op organisatieleren. Daarnaast versterken affectief en cognitief vertrouwen de relatie tussen de twee concepten. Fysieke nabijheid heeft geen noemenswaardige invloed op de relatie tussen onderling vertrouwen en organisatieleren.
Deze studie biedt relevante theoretische en praktische implicaties voor onderzoek en voor de praktijk. Zo is de invloed van onderling vertrouwen en fysieke nabijheid in voorgaande onderzoeken niet meegenomen en tracht dit onderzoek het hiaat op te vullen (Gajendran & Harrison, 2022). Daarnaast draagt de vergelijking tussen de drie studies bij aan inzicht in de context van transformationeel leiderschap en organisatieleren.