View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hoe sluit het ondersteuningsaanbod, gericht op vrijetijdsbesteding van jongeren met een lvb, aan bij gezinnen met een migratieachtergrond?

        Thumbnail
        View/Open
        Product 6_Final_Thesis_Lourens_5990742.docx (78.54Kb)
        Publication date
        2023
        Author
        Lourens, Marieke
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Aanleiding: Jongeren met een lvb en een migratieachtergrond nemen weinig deel aan het bestaande ondersteuningsaanbod gericht op vrijetijdsbesteding van jongeren met een lvb in Utrecht. Deelname bevordert echter sociale inclusie. Doel: Het doel van dit onderzoek was inzicht krijgen in hoe het bestaande ondersteuningsaanbod, gericht op vrijetijdsbesteding van jongeren met een lvb, aansluit bij gezinnen met een migratieachtergrond, belicht vanuit het perspectief van organisaties en ouders. Methode: Er hebben 2 focusgesprekken plaatsgevonden met ouders een sociaal werker (n = 4) en er zijn semigestructureerde interviews afgenomen met sociaal werkers (n = 6) werkzaam bij diverse organisaties in Utrecht. De data is geanalyseerd middels een deductieve analyse. Resultaten: Participanten beschreven factoren die van invloed zijn op de keuze tot deelname aan het aanbod, namelijk; percepties van ouders ten opzichte van een lvb, verwachtingen ten opzichte van het aanbod, ervaringen met organisaties, het cognitieve vermogen van ouders en de gunfactor voor het kind. Participanten beschreven vier belangrijke aspecten, waardoor het aanbod toegankelijk is voor gezinnen met een migratieachtergrond. Conclusie: Dit onderzoek heeft laten zien dat kennis en attitude met betrekking tot een lvb, verwachtingen ten opzichte van het aanbod, eerdere ervaringen met organisaties, het cognitieve vermogen van ouders en de gunfactor voor het kind bepalende factoren zijn voor gezinnen met een migratieachtergrond om al dan niet gebruik te maken van het aanbod. Het bestaande aanbod wordt volgens sociaal werkers toegankelijk gemaakt voor deze gezinnen door middel van aangepaste communicatie, culturele sensitiviteit en fysieke toegang. Sleutelwoorden: Sociale inclusie, Lvb, Jongeren, Migratieachtergrond, Toegankelijkheid
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/44403
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo