Klimaat-zijn: Welzijn bij Opgroeien en Opvoeden in een Opwarmend Klimaat
Summary
Aanleiding en doel. De gevolgen van klimaatverandering worden steeds zichtbaarder. Het mentaal welbevinden van jongeren staat door de gevolgen van klimaatverandering onder druk en ouders hebben een pedagogische taak in het begeleiden van jeugdigen bij het opgroeien in tijden van deze grote veranderingen. Het doel van dit onderzoek was inzicht verkrijgen in het perspectief van adolescenten (13 tot en met 18 jaar) en ouders (met kind(eren) in deze leeftijdscategorie) op de pedagogische verantwoordelijkheid van ouders in een opwarmend klimaat. Methode. In semigestructureerde interviews met adolescenten (n = 6) en ouders (n = 6) is opgroeien en opvoeden in een opwarmend klimaat besproken. Resultaten. Adolescenten ervaren klimaatstress en het merendeel neemt actief deel aan klimaatacties. Bovendien voelen zij een grote mate van verantwoordelijkheid om zich in te zetten tegen klimaatverandering. Hoewel ouders zich zorgen maken over de toekomst van hun kinderen in een opwarmend klimaat, geeft een deel van de ouders aan klimaatverandering niet tot weinig te bespreken met hun kind(eren). Adolescenten geven aan vooral behoefte te hebben aan informatieve gesprekken over klimaatverandering met hun ouders. Conclusie. Deze bevindingen benadrukken het belang van ouderlijke betrokkenheid en communicatie in de context van klimaatverandering. Ouders kunnen hun pedagogische verantwoordelijkheid in een opwarmend klimaat vervullen door open, informatieve gesprekken aan te gaan waarin ze hun kind hoop en perspectief bieden.
Keywords: adolescenten - ouders - pedagogische verantwoordelijkheid - klimaatstress - klimaatactie