View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Implementing the SCRES in the Ouderschap Blijft intervention at Levvel Bemiddelt: a process evaluation

        Thumbnail
        View/Open
        NAHON_masterthesis22-23.docx (83.65Kb)
        Publication date
        2023
        Author
        Nahon, Zoe
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Abstract: De nadelige effecten van echtscheiding op het welzijn van kinderen vereisen effectieve interventies zoals Ouderschap Blijft, dat tot doel heeft de negatieve impact van echtscheiding te verminderen. Deze procesevaluatie onderzoekt de implementatie van de SCRES binnen Ouderschap Blijft, waarbij de onderzoeker een begeleidende rol speelt bij de uitvoering ervan (actieonderzoek). De procesevaluatie maakte gebruik van een kwalitatief onderzoek ontwerp om de percepties en ervaringen van familiebemiddelaars bij Levvel te verkennen die de SCRES implementeren. Er werd gebruik gemaakt van datatriangulatie, waarbij participant observatie, analyse van administratieve gegevens en individuele interviews werden toegepast. Zeven individuele interviews werden gehouden om kwalitatieve gegevens te verzamelen. Deze procesevaluatie identificeerde belangrijke barrières die werden ondervonden tijdens de implementatie van de SCRES, omdat bemiddelaars uitdagingen ondervonden bij het begrijpen van hun taken en het interpreteren van SCRES-resultaten, terwijl ouders moeite hadden met verwarrende vragen. Bemiddelaars ondervonden ook belemmeringen bij de SCRES-toepassing bij kinderen, zoals langdurige sessies, onduidelijke toestemmingsprocedures en zorgen over de emotionele impact van de vragenlijst. Om deze barrières aan te pakken werden echter verschillende belangrijke facilitators geïmplementeerd om deze uitdagingen te verbeteren en te overwinnen. Deze vier facilitators omvatten het implementeren van duidelijke communicatie, goed gedefinieerde werkprocedures, duidelijke verantwoordelijkheden vaststellen en begeleiding. Inzichten en aanbevelingen uit de procesevaluatie verbeteren de implementatie van de SCRES en versterken de ondersteuning voor gezinnen die uit elkaar gaan.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/44368
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo