Wie was Alexander nou?
Summary
Binnen het gymnasiumonderwijs is er sprake van een motivatieprobleem, veroorzaakt door een ontoereikende behandeling van de cultuur bij de klassieke talen. Dit gebrek aan aandacht voor de cultuur resulteert in een afname van de motivatie om de klassieke talen te leren, wat op zijn beurt leidt tot een afname van het aantal leerlingen op het gymnasium.
Het doel van dit ontwerponderzoek is om de inzet van geschiedenisdidactiek te onderzoeken als ondersteuning van de cultuurdidactiek bij de klassieke talen, met als specifieke doelstelling het bevorderen van het begrip receptie en als gevolg het vergroten van de motivatie onder leerlingen. Om deze doelstelling te bereiken, is de volgende hoofdvraag geformuleerd: Wat zijn de kenmerken van een geschikt ontwerp om het begrip receptie te behandelen, waarmee als gevolg de intrinsieke motivatie voor de klassieke talen kan worden vergroot, voor de leerlingen van G5a van het Oosterlicht College in Nieuwegein?
Om de hoofdvraag te beantwoorden, zijn er twee onderzoekscycli uitgevoerd waarin werd geanalyseerd in hoeverre het ontwerp bijdroeg aan het bevorderen van receptie en of dit op een motiverende wijze plaatsvond. In de eerste onderzoekscyclus stond een focusgroep centraal, terwijl in de tweede cyclus de leerlingen zelf werden betrokken. De bevindingen laten zien dat een mysteriewerkvorm een geschikte benadering is om het begrip receptie op een motiverende wijze aan te leren. De mysteriewerkvorm biedt leerlingen de mogelijkheid om historisch te redeneren, wat van essentieel belang is bij de behandeling van receptie. Bovendien hebben de leerlingen motivatie ervaren door het gebruik van de mysteriewerkvorm.
Op basis van deze bevindingen wordt aanbevolen om activerende geschiedenisdidactiek in te zetten bij de behandeling van cultuur bij de klassieke talen, enerzijds vanwege de overlappende elementen tussen beide vakgebieden en anderzijds vanwege de motiverende effecten die dit kan hebben voor de klassieke talen.