Digitale transformatie van sportbonden
Summary
In dit onderzoek is gekeken naar de opkomst van commerciële sportplatformen, specifiek Strava, in de sportsector. Het onderzoek heeft zich gericht op de vraag hoe sportbonden zich kunnen aanpassen aan deze digitale ontwikkelingen en relevant kunnen blijven. Er is gekeken naar de reacties van sportbonden op de druk van maatschappelijke opvattingen en concurrentieverhouding van digitale platforms zoals Strava om digitaal sportaanbod te realiseren. Daarnaast is onderzocht welke organisatorische kenmerken ten grondslag liggen aan de besluitvorming van sportbonden. Het onderzoek richtte zich op de Koninklijke Nederlandse Schaatsbond (KNSB), de Koninklijke Nederlandse Wielren Unie (KNWU) en de Atletiekunie als casestudies om verschillende reacties van sportbonden te verklaren.
Daarmee is gepoogd antwoord te geven op de onderzoeksvraag: “Hoe reageren de KNSB, KNWU en Atletiekunie op de ervaren druk van de toenemende concurrentie van vernieuwende digitale organisatievormen van sportbeoefening die een vergelijkbare doelgroep bedienen, zoals Strava, en maatschappelijke opvattingen om digitaal sportaanbod te ontwikkelen en hoe zijn de verschillen tussen deze bonden te verklaren?”
Dit onderzoek heeft een holistisch beeld verkregen van de (digitale) organisatieontwikkeling en de organisatorische kenmerken die daarbij een rol spelen. Het betrof dertien semigestructureerde interviews met zorgvuldig geselecteerde respondenten, zowel intern als extern. De respondenten gaven inzicht in de externe druk om te digitaliseren en hoe deze druk zich verhoudt tot de interne perceptie. Bovendien zijn verschillende categorieën van bondsmedewerkers en externe respondenten betrokken, inclusief NOC*NSF, om een breder perspectief te verkrijgen. Deze verschillende perspectieven hebben geholpen bij het begrijpen van de uitdagingen en kansen waarmee sportbonden worden geconfronteerd in de ontwikkeling van digitaal sportaanbod.
Geconcludeerd kan worden dat de KNSB, KNWU en Atletiekunie enige druk ervaren om te anticiperen op digitalisering en het ontwikkelen van digitaal sportaanbod. Met name in reactie op de functionele overlappingen met platforms zoals Strava, ervaren ze concurrentie om met hun aanbod unieke waarde toe te voegen aan de samenleving. Daarnaast ervaren sportbonden druk vanuit de samenleving, gestimuleerd door subsidies van NOC*NSF, om innovatie in de sportsector te bevorderen en een breder publiek te bereiken. De reactie van sportbonden op de druk om digitaal sportaanbod te ontwikkelen wordt beïnvloed door de organisatorische kenmerken, waaronder het besef van relevantie, diversiteit aan visies, financiële rendabiliteit en een ondernemende houding. Deze aspecten spelen een cruciale rol bij het bepalen van de strategieën en benaderingen van sportbonden om succesvol te reageren op de uitdagingen en mogelijkheden van digitalisering.
Dit onderzoek heeft geleid tot aanbevelingen voor sportbonden met betrekking tot de ontwikkeling van digitaal sportaanbod. Om hiermee de brede sector te bereiken en waarde te creëren, is het essentieel dat sportbonden de volgende aanbevelingen in acht nemen: erken de relevantie van de sportbond voor de samenleving en integreer verschillende organisatievormen van sportaanbod, rekening houdend met de complexiteit van diverse visies binnen de bond; communiceer duidelijk over de unieke waarde van digitaal sportaanbod en wees realistisch over capaciteit en financiën; neem een ondernemende houding aan bij het omarmen van digitaal sportaanbod.
Verder onderzoek wordt aanbevolen om een uitgebreidere lijst van organisatorische kenmerken te identificeren die van belang zijn bij een digitale transformatie van sportbonden. Daarnaast is het relevant om de invloed van meerdere digitale innovaties op de digitale transformatie van sportbonden te onderzoeken, evenals de impact daarvan op bestaande processen, structuren, cultuur en str