Burnout en emotionele intelligentie bij woonbegeleiders van individuen met een verstandelijke beperking en ernstig probleemgedrag
Summary
Achtergrond: Werken met individuen met een verstandelijke beperking en ernstig probleemgedrag kan erg stressvol zijn. Mensen die met deze cliënten werken hebben een verhoogd risico op het ontwikkelen van een burnout. Onderzoek heeft aangetoond dat een hoge emotionele intelligentie (EQ) samenhangt met het ervaren van minder burnoutklachten. Het hebben van een hoog EQ kan dus van belang zijn voor begeleiders en voor de organisatie. EQ kan getraind worden, zodat verzuim en personeelsverloop ten gevolge van burnoutklachten voorkomen kan worden.
Doel: Het doel van deze studie was het onderzoeken van de factoren die samenhangen met het ervaren van burnoutklachten en het hebben van een hoog EQ.
Methode: 51 begeleiders van individuen met een verstandelijke beperking en ernstig probleemgedrag namen deel aan deze studie. Onafhankelijke t-toetsen en Spearmen bivariate correlatie analyses zijn gebruikt om de relaties tussen burnout (gemeten met behulp van UBOS) en geslacht, leeftijd, opleidingsniveau, mate van dienstverband, duur van dienstverband en emotionele intelligentie (gemeten met behulp van Bar-On EQ-i) te onderzoeken. Dezelfde analyses zijn gebruikt om de relaties tussen emotionele intelligentie en de bovengenoemde factoren te onderzoeken.
Resultaten: Resultaten lieten zien dat geslacht en de mate van dienstverband gerelateerd zijn aan de persoonlijke bekwaamheid dimensie van burnout. Leeftijd, opleidingsniveau en de duur van dienstverband waren niet gerelateerd aan burnout. Het EQ-totaal en een aantal van de EQ-domeinen hingen samen met (een van) de burnoutdimensies. Resultaten lieten zien dat er een significante samenhang is tussen geslacht, leeftijd en de mate van dienstverband, en een aantal van de EQ-domeinen. Opleidingsniveau en de duur van dienstverband hingen niet samen met het EQ-totaal of een van de EQ-domeinen.
Conclusies: Er zijn een aantal factoren van belang in het ervaren van burnoutklachten. EQ is een van de meest belangrijke, omdat het de enige variabele is die beïnvloed kan worden. De sterkte van de correlaties die gevonden zijn tussen geslacht, leeftijd en de mate van dienstverband en EQ waren voornamelijk gemiddeld. Deze resultaten impliceren dat de EQ-training geen aanpassingen behoeft voor verschillende groepen begeleiders. Aan de andere kant kan het nuttig zijn om het EQ-domein Stressmanagement te verschillend te benadrukken voor mannen en vrouwen, oudere en jongere begeleiders en begeleiders die veel of weinig uur per week werken.