Buitendienstmedewerkers in de scheepvaart - Zijn ze op de hoogte van interne informatie of hebben ze daar geen behoefte aan?
Summary
Dit werkstuk onderzoekt de interne communicatie met buitendienstmedewerkers in een technisch bedrijf. Eerst wordt een corpusanalyse gedaan van ruim 100 berichten op intranet, waarbij de functie en de inhoud van de berichten centraal staan. Vervolgens worden 8 medewerkers geïnterviewd over hun communicatiegewoonten en -voorkeuren, die een helder kwalitatief beeld geeft van de doelgroep wat betreft werksituatie en mediagebruik. Op basis daarvan wordt een vragenlijst ontwikkeld die is afgenomen onder 53 medewerkers, wat gezien de populatie (101) een grote respons genoemd mag worden; die is mede bereikt door de medewerkers op te zoeken op de werkplek. In het vragenlijstonderzoek wordt als case study ook nagegaan of twee specifieke berichten van de afgelopen weken aangekomen zijn bij de medewerkers, en langs welke weg.
Uit het vragenlijstonderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de medewerkers het meest behoefte hebben aan HR-informatie en taakinformatie, en het minst aan human interest-informatie en voortgangsinformatie; echter, die laatste twee typen zijn het meest frequent in het corpusonderzoek. Verder blijkt een van de onderzochte berichten blijkt de buitendienstmedewerkers slecht te bereiken, mede doordat het verspreidingsmedium weinig gebruikt wordt.