View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Meer lezen voor leesplezier: De relatie tussen jeugdliteratuurkennis van onderbouwdocenten en de inrichting van jeugdliteratuuronderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Myrthe Pieterman 2586908 scriptie leesplezier.docx (1.231Mb)
        Publication date
        2023
        Author
        Pieterman, Myrthe
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze studie staat de rol van de leraar Nederlands voor het bevorderen van leesplezier van zijn leerlingen centraal. Uit voorgaande onderzoeken blijkt dat leerlingen meer leesplezier ervaren bij veel keuzevrijheid en een ervaringsgerichte didactiek. Voor het begeleiden van keuzevrijheid en het geven van ervaringsgerichte didactiek lijkt een docent over repertoirekennis te moeten beschikken. Daarom wordt er in dit onderzoek gekeken of er een relatie is tussen de repertoirekennis van jeugdliteratuur van onderbouwdocenten en de manier waarop deze docenten hun literatuuronderwijs inrichten. Voor de inrichting van literatuuronderwijs is gekeken naar de keuzevrijheid die geboden wordt bij de boekkeus van de leerlingen en de voorkeur die leraren hebben voor ervaringsgerichte didactiek. Om deze repertoirekennis te meten, de mate van keuzevrijheid te meten en te zien welke didactische voorkeur docenten is er een enquête afgenomen onder 89 onderbouwdocenten. De resultaten laten zien dat gemiddeld zeventien van de veertig gevraagde jeugdliteratuurboeken door de deelnemende docenten zijn gelezen. Daarnaast werden er nog gemiddeld negen van de veertig boeken door de deelnemende docenten herkend zonder te zijn gelezen. De resultaten tonen een verband aan waarbij de keuzevrijheid significant toeneemt wanneer de docent meer boeken heeft gelezen. Verder toont deze studie aan dat de voorkeur voor ervaringsgerichte didactiek significant toeneemt wanneer de docent meer boeken heeft gelezen. De resultaten suggereren dat docenten meer belezen moeten zijn in jeugdliteratuur, wanneer zij leesplezier onder leerlingen willen bevorderen. Desalniettemin is vervolgonderzoek noodzakelijk om verdere causale conclusies te kunnen trekken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/43414
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo