MKB 2.0: Sociale netwerksites voor mkb-ondernemers
Summary
In deze thesis staan sociale netwerksites gericht op mkb-ondernemers en de theorie van sociaal kapitaal centraal. Sociaal kapitaal veronderstelt dat individuen die het beter doen dan anderen beter met andere individuen zijn verbonden. Er zijn twee soorten sociaal kapitaal: bonding bindt overeenkomende eigenschappen en bridging slaat bruggen tussen ongelijken. Bonding sociaal kapitaal is nodig voor steun en onderling vertrouwen, bridging voor het uitwisselen van nieuwe ideeën en informatie. Dat geldt ook voor ondernemers. Voor het starten van een onderneming hebben zij bonding sociaal kapitaal nodig voor startkapitaal en een klantenkring, om verder te groeien bridging voor nieuwe afzetmarkten en innovatie.
Sociale netwerksites bestaan uit persoonlijke profielen die met elkaar verbonden kunnen worden. Hierdoor geven zij inzicht in het persoonlijke sociaal kapitaal en mogelijke relaties: vrienden van vrienden. Door relaties met tweedegraads contacten aan te gaan, wordt sociaal kapitaal verzilverd en krijgt men eerder toegang tot nieuwe informatie. In dit onderzoek worden zes ondernemersnetwerken en die van mijn stagebedrijf in het bijzonder vergeleken met een op de theorie van sociaal kapitaal en algemene kenmerken van sociale netwerksites gebaseerd ideaaltype. Hieruit blijkt dat slechts vier voldoende functionaliteiten bezitten om sociaal kapitaal mee te beheren en te verzilveren. Het mkb is dus nog lang niet 2.0.