Branding Inclusie en Diversiteit - Een onderzoek naar de hedendaagse constructie van een merkidentiteit door het streamingplatform Netflix
Summary
In dit onderzoek staan de hedendaagse brandingpraktijken van het streamingplatform Netflix centraal. Wanneer wordt gekeken naar de Netflix Originals die de afgelopen jaren zijn uitgekomen en het materiaal dat Netflix naar buiten heeft gebracht via hun corporate websites en YouTube kanalen, valt het op dat diversiteit en inclusie een prominente plek ingenomen blijken te hebben binnen het bedrijf. In dit onderzoek zal daarom worden onderzocht hoe deze twee concepten worden ingezet om een merkidentiteit te construeren. Middels het analyseren van ancillary texts, zoals video’s op de YouTube kanalen en artikelen op de corporate websites van het streamingplatform, worden de verschillende brandingstrategieën herleid die Netflix inzet om zich te profileren naar de consument als divers en inclusief. De ancillary texts worden onderworpen aan een contentanalyse en een kwalitatieve tekstuele analyse. Dit onderzoek valt daarom binnen de traditie van media industry studies. De zes brandingstrategieën die voortkomen uit het onderzoek zullen worden geproblematiseerd door middel van literatuur die afkomstig is uit uiteenlopende debatten en disciplines die ingaan op het verband tussen dergelijke maatschappelijke kwesties en branding. Het onderzoek zal aantonen op welke manier Netflix binnen de westerse context focust op het incorporeren van diversiteit en inclusie als onderscheidende kenmerken voor zijn merk.