Het drieluik 'Aanbidding der koningen' in Museum Boijmans van Beuningen: het werk van een anoniem meester of toch niet…?
Summary
Museum Boijmans van Beuningen te Rotterdam bezit een bijzonder triptiek met een voorstelling van de aanbidding der koningen. Bij de aankoop van dit triptiek door verzamelaar D.G. van Beuningen in 1932, stond het werk op naam van de 16e-eeuwse Antwerpse kunstenaar Dirk Vellert. Inmiddels is deze toeschrijving verworpen en wordt het werk toegekend aan de anonieme Meester van de Aanbidding van Lille. De verwerping van de toeschrijving aan Vellert is echter nog steeds omstreden en wanneer dit drieluik wel van de genoemde anonymus zou
zijn, blijft de vraag bestaan over de identiteit van deze anonieme meester.
In deze studie staat de toeschrijving en de toeschrijvingsgeschiedenis van het drieluik 'Aanbidding der koningen' in Museum Boijmans van Beuningen centraal. Het triptiek wordt uitgebreid besproken en vervolgens vergeleken met zowel het bekende werk van Dirk Vellert als de groep schilderijen die momenteel tot het oeuvre van de Meester van de Aanbidding van Lille wordt gerekend. In de conclusie wordt besproken in hoeverre het drieluik 'Aanbidding der Koningen' overtuigend is toe te schrijven aan Dirk Vellert, dan wel aan de Meester van de Aanbidding van Lille.