View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Executief functioneren en bewuste controle bij prematuur en op tijd geboren Nederlandse kinderen van 3 jaar

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Dijk, L-0441163.pdf (246.6Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Dijk, Lotte van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Recent onderzoek heeft aangetoond dat prematuur geboren schoolgaande kinderen meer problemen ervaren in executieve functies en het temperamentkenmerk bewuste controle dan op tijd geboren kinderen. Naar het executief functioneren (EF) van prematuur geboren kinderen in de voorschoolse leeftijd is nog onvoldoende onderzoek uitgevoerd. Het huidige onderzoek heeft zich gericht op verschillen in EF en bewuste controle en de relatie tussen bewuste controle en EF tussen prematuur geboren en op tijd geboren kinderen in de voorschoolse leeftijd Er werden zesendertig prematuur geboren kinderen (<37 weken), zonder grote neurologische problematiek en een controle groep van 20 op tijd geboren kinderen op 3-jarige leeftijd onderzocht. In beide groepen werd het temparement (CBQ-meting) en het EF gemeten. De resultaten van dit onderzoek hebben aangetoond dat prematuur geboren kinderen in de voorschoolse leeftijd minder goed presteren op EF- taken dan op tijd geboren kinderen. Ook bleek sprake van een verminderde aandachtgerichtheid en inhibitievermogen ten opzichte van op tijd geboren kinderen. Tevens bleken prematuur geboren kinderen van op tijd geboren kinderen te verschillen in de wijze waarop bewuste controle en EF met elkaar samenhangen. Het verkrijgen van meer inzicht in de wijze waarop EF van invloed is op de ontwikkeling van gedrag, aandacht en leerproblemen bij kinderen jongere dan vier jaar is daarom van belang. Met behulp van deze inzichten kan EF- gerelateerde problematiek vroeg worden gesignaleerd en kunnen passende interventies worden ingezet.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4230
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo