Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHeer, A. de
dc.contributor.authorVeen, M.W. van
dc.contributor.authorTokarski, D.M.R.H.
dc.contributor.authorOndaatje, D.A.
dc.contributor.authorHeij, A.J.
dc.date.accessioned2010-02-09T18:00:19Z
dc.date.available2010-02-09
dc.date.available2010-02-09T18:00:19Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4227
dc.description.abstractInzicht in de motivatie van leerlingen is cruciaal om effectief les te kunnen geven. Hoewel er al veel onderzoek naar motivatie gedaan is, wil ons onderzoek een kijkje geven achter de open deur: het kijkt niet alleen naar motivatieverschillen, maar ook naar verklaringen ervoor. We onderzochten via enquêtes en enkele interviews de motivatie van 5 Havo en 5 vwo leerlingen voor het keuzevak aardrijkskunde en het verplicht vak Nederlands. Dit onderzoek wees uit dat leerlingen voor aardrijkskunde een grotere intrinsieke motivatie hadden dan voor Nederlands. Bij Nederlands vormden de factor docent en relevantie van het vak motiverende factoren; bij aardrijkskunde bepaalden relevantie, keuze en interesse een groot deel van de motivatie. Het artikel sluit af met tips om de motivatie van de leerling te verhogen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent149172 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHoe vergroot je de motivatie van de leerling? Motivatieonderzoek Nederlands en aardrijkskunde
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsmotivatie, aardrijkskunde, Nederlands, motivatieonderzoek, motiveren, tips
dc.subject.courseuuLeraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Aardrijkskunde


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record