dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Heer, A. de | |
dc.contributor.author | Veen, M.W. van | |
dc.contributor.author | Tokarski, D.M.R.H. | |
dc.contributor.author | Ondaatje, D.A. | |
dc.contributor.author | Heij, A.J. | |
dc.date.accessioned | 2010-02-09T18:00:19Z | |
dc.date.available | 2010-02-09 | |
dc.date.available | 2010-02-09T18:00:19Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4227 | |
dc.description.abstract | Inzicht in de motivatie van leerlingen is cruciaal om effectief les te kunnen
geven. Hoewel er al veel onderzoek naar motivatie gedaan is, wil ons onderzoek
een kijkje geven achter de open deur: het kijkt niet alleen naar
motivatieverschillen, maar ook naar verklaringen ervoor. We onderzochten via
enquêtes en enkele interviews de motivatie van 5 Havo en 5 vwo leerlingen voor
het keuzevak aardrijkskunde en het verplicht vak Nederlands. Dit onderzoek
wees uit dat leerlingen voor aardrijkskunde een grotere intrinsieke motivatie
hadden dan voor Nederlands. Bij Nederlands vormden de factor docent en
relevantie van het vak motiverende factoren; bij aardrijkskunde bepaalden
relevantie, keuze en interesse een groot deel van de motivatie. Het artikel sluit
af met tips om de motivatie van de leerling te verhogen. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 149172 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Hoe vergroot je de motivatie van de leerling? Motivatieonderzoek Nederlands en aardrijkskunde | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | motivatie, aardrijkskunde, Nederlands, motivatieonderzoek, motiveren, tips | |
dc.subject.courseuu | Leraar Voorbereidend Hoger Onderwijs in Aardrijkskunde | |