View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Digitale schoolborden, meer dan alleen de ‘Wow’-factor?

        Thumbnail
        View/Open
        Ballast_et_al_2010.pdf (215.5Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Ballast, A.
        Reichart, J.
        Roebersen, G.C.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De digitale schoolborden doen op dit moment hun intrede in het onderwijs. Op sommige scholen hangt inmiddels in elk lokaal een digitaal schoolbord. Afgezien van de 'Wow'-factor maken deze borden het relatief eenvoudig om verschillende media in de les te gebruiken, waardoor je makkelijk kunt aansluiten bij de leefwereld van de leerlingen. Tegelijkertijd bieden de interactieve mogelijkheden van deze borden de kans om het onderwijs op een heel andere manier aan te pakken. Heel veel mooie mogelijkheden, maar wat komt er in de praktijk nu daadwerkelijk van het gebruik terecht? Op een school die al volledig is overgestapt is onderzocht hoe het staat met het gebruik van de digitale schoolborden en de meerwaarde die docenten al dan niet toekennen aan de digitale schoolborden. Het merendeel van de respondenten gebruikt het digitale schoolbord vaak tijdens de lessen. Het gebruik beperkt zich vooral tot PowerPointpresentaties, het tonen van filmpjes en animaties en het maken van aantekeningen. Meer dan driekwart van de respondenten onderschrijft de stellingen over de meerwaarde van het digitale schoolbord. Zij vinden dat leerlingen er tijdens de lessen meer van leren, dat ze actiever meedoen doordat de lessen interessanter worden, dat de lessen beter aansluiten op de leefwereld van de leerlingen en dat de lessen er afwisselender van worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4226
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo