‘Een Onderzoek naar de Samenhang tussen de Mate van Warmte en Conflict tussen Broers en Zussen en de Sociale Competentie onder Adolescenten’
Summary
Binnen de sociale wetenschap is er veel onderzoek gedaan naar verschillende gehechtheidsrelaties. Echter is de broer/zus relatie nog weinig belicht. In huidig onderzoek wordt er gekeken naar de samenhang tussen de kwaliteit van de broer/zus relatie en sociale competentie. Daarnaast wordt er gekeken naar een mogelijke modererende rol van sekse binnen dit verband. Dit onderzoek hoopt daarmee bij te dragen aan het verbreden van kennis en de doorontwikkeling van interventies. De broer/zus relatie wordt gedefinieerd aan de hand van warmte en conflict. In huidig onderzoek is er gebruik gemaakt van een reeds bestaande dataset met cross-sectionele data. De dataset bestaat uit 327 jongen en 396 meisjes (N= 723) in de leeftijd van 11 tot 14 jaar (M=12,6; SD= 0.7). Voor het beantwoorden van de onderzoeksvraag is er gebruik gemaakt van een hiërarchische multipele regressieanalyse. In huidig onderzoek wordt een significant verband gevonden tussen warmte en conflict en de sociale competentie van adolescenten. Daarnaast wordt sekse een significante moderator bevonden in de relatie tussen warmte en sociale competentie. Uit een aanvullende analyse komt naar voren dat warmte bij zowel meisjes als jongens een significante positieve invloed heeft op de sociale competentie. Dit verband is sterker voor jongens dan voor meisjes. Dit suggereert dat de aanwezigheid van warmte samenhangt met sociale competentie. Tot slot wordt er gevonden dat conflict een significante negatieve invloed heeft op sociale competentie bij meisjes. Bij jongens wordt dit verband niet gevonden. De aanwezigheid van conflict zal zeer waarschijnlijk leiden tot lager sociale competentie bij meisjes.