Succesfactoren voor het tweetalig primair onderwijs: een kwantitatief onderzoek naar de invloed van ervaring met een nieuw onderwijssysteem en leerling-, leerkracht- en onderwijsfactoren op de leerprestaties op het tweetalig primair onderwijs
Summary
Sinds 2014 wordt er in Nederland op een aantal basisscholen geëxperimenteerd met tweetalig onderwijs (tpo), waarbij 30 tot 50% van de onderwijstijd het Engels als instructietaal wordt gehanteerd. Om de kwaliteit van dit onderwijs te kunnen verbeteren, is het van belang om in kaart te brengen welke factoren invloed hebben op de leerprestaties van leerlingen. Ook is het, vanwege het gebrek aan literatuur hierover, interessant om na te gaan of meer ervaring met de implementatie van een nieuw onderwijssysteem leidt tot betere leerprestaties. In dit onderzoek zijn deze vragen onderzocht door de Engelse lees- en luistervaardigheid van 361 leerlingen van zes verschillende tpo-scholen te analyseren. Ten eerste is gekeken of er een verschil in leerprestaties is waar te nemen tussen de allereerste lichting tpo-leerlingen en de tweede lichting. Dit bleek niet het geval te zijn: in dit onderzoek is dus geen bewijs aangetroffen dat meer ervaring met de toepassing van een onderwijssysteem leidt tot hogere leerprestaties. Ten slotte is de invloed van een aantal leerling-, leerkracht- en onderwijskenmerken onderzocht. Het geslacht en de leeftijd van de leerling bleken niet van significante invloed te zijn op de leerprestaties. De simultane meertaligheid en thuistalen van de leerling, de leservaring van de leerkracht in jaren, het percentage onderwijstijd in het Engels en de onderwijsmethode die wordt toegepast om het tweetalig onderwijs vorm te geven bleken allen wel een significante invloed uit te oefenen op de lees- en/of luistervaardigheid van de tpo-leerlingen. Met name de leservaring van de leerkracht en het percentage onderwijstijd lijken belangrijke voorwaarden te zijn voor kwalitatief goed tweetalig onderwijs. Dit onderzoek heeft hiermee bijgedragen aan het creëren van inzicht in factoren die van belang zijn voor succesvol tweetalig onderwijs.