View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Effectiviteit van Rots & Water op Emotieregulatie van Adolescenten en de Verschillen tussen Jongens en Meisjes

        Thumbnail
        View/Open
        Masters thesis-van Harten-6517900-2021-2022.pdf (180.0Kb)
        Publication date
        2022
        Author
        Harten, Anne van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Veel adolescenten ervaren psychische problemen. Een belangrijke risicofactor hiervoor is een lage mate van emotieregulatie. Interventies zouden zich dus hierop moeten richten. Er is echter nog maar weinig kennis beschikbaar over effectieve interventies gericht op emotieregulatie. Deze studie onderzoekt of de psychofysieke interventie Rots & Water (R&W) effectief is voor het versterken van emotieregulatie en of dit verschilt voor jongens en meisjes. Een groot aantal eerstejaars vmbo-leerlingen (N = 1299; M leeftijd = 12 jaar en 5 maanden) heeft deelgenomen aan dit onderzoek. Data zijn verkregen middels online vragenlijsten, ingevuld op twee meetmomenten (T1 en T2). Resultaten van de ANCOVA laten zien dat er een significante vooruitgang is tussen de scores op T1 en T2 van emotieregulatie, maar er kan niet worden geconcludeerd dat dit wordt veroorzaakt door R&W. Deelname aan R&W leidt dus niet tot een betere emotieregulatie. Er zijn geen verschillen tussen jongens en meisjes. De resultaten zijn een stimulans voor verder onderzoek naar interventies ter verbetering van emotieregulatie. Toekomstig onderzoek kan zich onder andere richten op de verschillende interventiecondities of de effectiviteit van R&W bij adolescenten op andere onderwijsniveaus. Zo wordt meer bekend over de effectiviteit van interventies gericht op emotieregulatie en kunnen mogelijk uiteindelijk psychische problemen bij adolescenten worden voorkomen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/41857
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo