View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Op zoek naar de ander; een onderzoek naar het doceren van hedendaagse, niet-Westerse Kunst middels authentieke kunsteducatie in ethnografische musea

        Thumbnail
        View/Open
        Kerstin Wit Masterthesis def.versie 20 juni 2022.pdf (3.896Mb)
        Publication date
        2022
        Author
        Wit, Kerstin
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De afgelopen jaren is het wij-zij-denken onder jongeren toegenomen, en daarmee ook de mate waarin zij discriminatie ervaren. De theorie van authentieke kunsteducatie kan adolescenten mogelijk inzichten bieden die het denken in vooroordelen over de ander tegengaan. Authentieke kunsteducatie legt verbanden met de cultuur van de lerende, met professionele kunstpraktijken en met lokale en globale kwesties. Uiteenlopende culturen komen samen in etnografische musea, die zich daarom lenen voor het leren over de ander. Daarnaast sluit het verminderen van het wij-zij-denken aan bij de doelstelling van meerdere Nederlandse musea om bij te dragen aan een gelijkwaardigere samenleving. De vraag die aan de basis ligt van dit onderzoek is: In hoeverre kan het doceren van hedendaagse niet- westerse kunst aan adolescenten middels authentieke kunsteducatie in een Nederlandse etnografische museale context leiden tot meer begrip voor de ander? Deze thesis bestaat uit een literatuur- en casestudie. Het onderzoek is theoretisch onderbouwd aan de hand van de postkoloniale theorie. Deze theorie tracht kennis- en machtsstructuren te bevragen om meer gelijkwaardigheid in de samenleving te bewerkstelligen. De literatuurstudie is gericht op het doceren van hedendaagse niet- westerse kunst in een etnografische context. In hoofdstuk 1 wordt literatuur uit het postkoloniale discours besproken. De literatuur is geselecteerd op basis van de verschillende visies op het begrip identiteit, daaraan gerelateerde begrippen en de toepasbaarheid van deze begrippen in een museale context. Hoofdstuk 2 gaat in op de theorie van authentieke kunsteducatie. Deze theorie en de relatie daarvan tot andere socio-culturele leertheorieën worden besproken. Voor de casestudie zijn drie hedendaagse Aboriginalkunstwerken uit het Museum Volkenkunde in Leiden onderzocht. In dit laatste hoofdstuk is gefocust op de manier waarop het begrip identiteit wordt benaderd in de werken. De verschillende manieren waarop de werken invulling geven aan het begrip identiteit toont op welke verschillende manieren Aboriginalkunst kan helpen reflecteren. In de conclusie wordt besproken in hoeverre niet-westerse kunst geschikt is om jongeren middels authentieke kunsteducatie op zoek te laten gaan naar het zelf en de ander. Er wordt aangeraden het stimuleren van de zoektocht naar identiteit door bezoekers te integreren in de erkenning van de subjectiviteit van het museum.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/41766
        Collections
        • Theses

        Related items

        Showing items related by title, author, creator and subject.

        • Loopgroepen anders georganiseerd: vrijheid, blijheid? Een kwalitatief onderzoek naar de betekenisgeving van loopsportbeoefenaars aan de sociale binding binnen anders-georganiseerde loopgroepen 

          Weijers, D.J.F. (2010)
          Achtergrond: De loopsport lijkt in eerste instantie te typeren als een individuele sport. Slechts 3% van de hardlopers beoefent de loopsport bij een atletiekvereniging. Daarnaast is een onbekend aantal loopsporters actief ...
        • Welke attitude hanteert een kind in de Vreedzame context, dan wel in het straatdomein, en wat zijn de overwegingen om vast te houden aan dezelfde of te switchen naar een andere attitude in de andere context? 

          Permentier, E. E. (2013)
          Background: The primary suppose of the study was to test components of Kohlberg' s model, specifically to assess the attitude of a child in the Vreedzame Wijk, or in the Street domain, and what considerations they have to ...
        • Door het oog van de ander: Een literaire analyse naar de constructie van De Ander in het hoofdpersonage van Het Schnitzelparadijs, De President en Pizzamaffia van Khalid Boudou 

          Megens, M. (2012)
        Utrecht university logo