De relatie tussen impliciete genderstereotypen van vaders en impliciete genderstereotypen van hun kinderen en de modererende rol van de sekse van het kind
Summary
Genderstereotypen spelen een belangrijke rol bij de instandhouding van genderongelijkheid binnen de huidige maatschappij. Om meer kennis op te doen met betrekking tot de vorming van genderstereotypen bij kinderen en welke factoren hierop van invloed zijn, onderzocht de huidige studie of de impliciete genderstereotypen van kinderen verband hielden met de impliciete genderstereotypen van vaders en of dit verband anders was voor jongens dan voor meisjes. Impliciete genderstereotypen omvatten onbewuste denkbeelden over mannen en vrouwen die gebaseerd zijn op een automatische respons. De participanten (N = 107) waren vaders woonachtig in Nederland met één, twee of drie kind(eren) tussen de 6 en 12 jaar (M = 9.80, SD = 1.48, 60% meisjes). De impliciete genderrolstereotypen van zowel vaders als kinderen werden gemeten middels een gevalideerde impliciete associatie(computer)taak waarbij participanten zo snel mogelijk typisch jongensachtig en typisch meisjesachtig speelgoed verdeelden tussen twee fictieve kinderen. De resultaten van een hiërarchische meervoudige regressie analyse lieten zien dat de impliciete genderstereotypen van vaders geen significante voorspeller was voor de impliciete genderstereotypen van kinderen. Ook de sekse van het kind bleek geen significante voorspeller te zijn voor de impliciete genderstereotypen van kinderen. Met betrekking tot implementaties voor de praktijk kan gesteld worden dat het van belang is om bewustwording te creëren bij zowel vaders als moeders over de factoren die invloed hebben op de ontwikkeling- en vorming van (traditionele) genderstereotype denkbeelden bij kinderen en hoe kan worden voorkomen dat kinderen zich hierdoor beperkt voelen in de invulling van hun toekomst.
Collections
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Intergenerationele overdracht tussen genderstereotypen van ouders en de toekomstverwachting van het kind: wat krijgen kinderen mee uit de taakverdeling binnen het gezin?
Haas, A.C.P. de; Teunis, I.J. (2021)Background. Dutch mothers often spend twice as much time on household tasks and childcare than fathers. When families do decide to divide the household tasks and childcare equally, there is often still a traditional division ... -
Genderstereotypen en rekenvaardigheden: De mediërende rol van rekenangst
Jongh, S. de; Schenk, J. (2020)Early mathematical abilities are a precursor of academic performances later in life. It is therefore important that the factors influencing mathematical abilities are understood. The current study aims to provide insight ...