Verklaren Sociale Informatie Verwerkingsprocessen de Relatie tussen Type Temperament en Reactieve/Proactieve Agressie bij Jongens van 7 tot en met 13 Jaar?
Summary
Deze studie heeft gekeken naar de relatie tussen verschillende typen temperament en reactieve en proactieve agressie bij jongens en of sociale informatie verwerkingsprocessen (SIV) hier een verklarende rol in spelen. SIV werd gemeten middels interactieve Virtual Reality (VR), waarin kinderen met virtuele leeftijdgenoten spelletjes konden spelen in een virtueel klaslokaal. De participanten bestonden uit jongens (N = 184; leeftijd 7-13) uit het reguliere en het speciaal onderwijs voor kinderen met gedragsproblemen. Zij rapporteerde over hun SIV na afloop van vier VR-scenario’s (d.w.z. twee instrumentele winst- en twee provocatiescenario’s). Leerkrachten rapporteerden over kinderen hun reactieve en proactieve motieven voor agressie. De resultaten toonden aan dat er een positieve samenhang is tussen heetgebakerd temperament en reactieve agressie. Echter werd dit verband niet gemedieerd door vijandige attributiestijl in beide provocatiescenario’s. Ook lieten de resultaten zien dat koelbloedig temperament positief samenhangt met proactieve agressie. Dit verband werd volledig gemedieerd door instrumentele doelen in het object acquisitie scenario en gedeeltelijk gemedieerd door instrumentele doelen in het competitie scenario. Huidig onderzoek heeft een bijdrage geleverd aan de bestaande literatuur door inzicht te geven in de samenhang tussen temperament, SIV en reactieve en proactieve agressie. Meer onderzoek naar de onderliggende mechanismen van agressie zijn essentieel om bij te kunnen dragen aan de kennis van de processen voorafgaand aan agressie. Dit draagt bij aan het (door)ontwikkelen van interventies gericht op agressieve gedragsproblemen bij kinderen.