View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Een longitudinaal onderzoek naar de relatie tussen de intrinsieke motivatie en rekenvaardigheden van basisschoolkinderen, en de moderatie door sekse

        Thumbnail
        View/Open
        Master's thesis-Hegnauer-5523397-2021-2022.pdf (332.8Kb)
        Publication date
        2022
        Author
        Hegnauer, Roos
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Rekenvaardigheden van kinderen op jonge basisschoolleeftijd zijn belangrijke voorspellers voor latere rekenprestaties en schoolprestaties. Wanneer kinderen op jonge leeftijd een achterstand oplopen in de rekenvaardigheden zijn deze moeilijk in te halen. Intrinsieke motivatie blijkt een belangrijke rol te spelen in de groei van schoolprestaties. Het huidige onderzoek heeft daarom onderzocht of er sprake is van een zwak positieve relatie tussen intrinsieke motivatie en rekenvaardigheden van kinderen uit groep 4 (T1), of er sprake is van een significant matig positieve relatie tussen intrinsieke motivatie uit groep 4 (T1) en de groei van rekenvaardigheden van groep 4 (T1) naar groep 5 (T2) en of de relatie tussen intrinsieke motivatie en de groei van rekenvaardigheden wordt gemodereerd door sekse. Er namen 354 participanten van twaalf verschillende basisscholen deel in het longitudinale onderzoek in groep 4 (T1) en groep 5 (T2). Een enkelvoudige regressieanalyse vond een zwak positieve relatie tussen intrinsieke motivatie en rekenvaardigheden van kinderen uit groep 4. Daarentegen liet de hiërarchische regressieanalyse geen significante relatie zien tussen de intrinsieke motivatie en de groei van rekenvaardigheden van groep 4 naar groep 5 en een moderatie van sekse op deze relatie werd met een moderatieanalyse evenmin gevonden. Om meer inzicht te krijgen in motivatiefactoren die van invloed zijn op de (groei van) rekenvaardigheden, wordt voor verder onderzoek aanbevolen tevens vormen van extrinsieke motivatie mee te nemen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/41707
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo