De samenhang tussen inhibitie en rekenvaardigheden bij kinderen in groep 3 en 4 van het reguliere basisonderwijs
Summary
Dit onderzoek bestudeert de samenhang tussen inhibitie en rekenvaardigheden bij kinderen in groep 3 en 4 van het reguliere basisonderwijs. 209 kinderen van tien verschillende scholen zijn onderzocht op inhibitie en rekenvaardigheden in groep 3 en wederom in groep 4. Inhibitie wordt gemeten door middel van reactietijd en aantal foute antwoorden. Verschilscores zijn berekend door de score op de controle conditie af te trekken van die op de inhibitie conditie. Efficiency scores zijn berekend, dat wil zeggen het aantal correcte antwoorden per seconde. Literatuuronderzoek laat zien dat er geen consensus is over de definitie van inhibitie, de leeftijd van de onderzoeksgroep, de te gebruiken taken en de te gebruiken analysemethoden en scoringsmethoden. Sommige onderzoeken vinden een samenhang tussen inhibitie en rekenen, terwijl andere onderzoeken geen samenhang vinden. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat efficiency scores samenhangen met rekenvaardigheden, reactietijden soms samenhangen met rekenvaardigheden en aantal fouten niet. Verder onderzoek zou meer duidelijkheid moeten bieden over de te gebruiken taken en over de te gebruiken definitie en te onderscheiden functies van inhibitie.