We kunnen dit alleen samen doen. Een discursieve benadering van het beeld dat van de NL’er gevormd wordt in de coronapersconferenties
Summary
De komst van het coronavirus en de daardoor veroorzaakte coronacrisis heeft de overheid
genoodzaakt om regelmatig de Nederlandse bevolking te informeren over zowel het verloop
van deze crisis als het beleid dat gevoerd wordt om de crisis onder controle te houden. In
deze communicatie wordt – al dan niet bewust – een beeld gevormd van de Nederlander.
Het doel van dit onderzoek is om dit beeld te verhelderen door antwoord te geven op de
hoofdvraag: Welk beeld van de NL’er wordt discursief gevormd in de
coronapersconferenties?
Uit eerder onderzoek blijkt dat de Nederlander etnisch-nationalistische elementen
kenmerkend vindt voor de nationale identiteit, waaronder collectieve feestdagen als
Koningsdag en Sinterklaas (Leerssen, 2015; De Hart, 2019). De Nederlander voelt zich
slechts in beperkte maten verantwoordelijk en verbonden met Nederland en andere
Nederlanders (De Hart, 2019). Daarnaast zijn traditioneel-burgerlijke waarden als een gezin
hebben en het financieel goed hebben belangrijk voor de Nederlander. Ook hedonistische
waarden als plezier maken zijn zeer belangrijk (Eisinga, Scheepers en Bles, 8 november
2012).
Voor dit onderzoek zijn 53 van de 54 persconferenties die gehouden zijn tussen maart 2020
en februari 2021 geanalyseerd. Dit is gedaan door middel van een kritische discoursanalyse
aan de hand van het driedimensionale model van Fairclough (2010). Om dit relatief grote
corpus te kunnen analyseren is gebruikgemaakt van analysesoftware Nvivo. De analyse is
uitgevoerd op tekstueel, discursief en sociocultureel niveau.
Uit het onderzoek komen een aantal kenmerken en eigenschappen naar voren waarop het
beeld van de Nederlander dat gevormd wordt in de coronapersconferenties is gebaseerd.
De Nederlander heeft het financieel goed, is hoger opgeleid, hecht belang aan feestdagen
met een etnisch-nationalistische grondslag, is saamhorig op deze feestdagen – maar ook in
het samen onder controle krijgen van corona – en maakt onderdeel uit van een gezin met
(jonge) thuiswonende kinderen.
Nederlanders die niet binnen dit plaatje passen zullen zich in mindere mate herkennen in
het in de coronapersconferenties gevormde beeld van de Nederlander. Juist omdat de
overheid er voor alle Nederlanders is, zou het nuttig zijn om in toekomstige
overheidscommunicatie naar de Nederlandse bevolking ervoor te zorgen dat het gevormde
beeld wat minder sterk op een beperkt aantal kenmerken en eigenschappen leunt.