View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Met de stroom mee naar de hub. Een kwantitatief onderzoek naar de kansen van het laden van private EV's op mobiliteitshubs.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterscriptie Met de stroom mee naar de hub Dennis Ernst.pdf (2.507Mb)
        Publication date
        2021
        Author
        Ernst, D.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Mobiliteitshubs bevatten in toenemende mate laadinfrastructuur voor EV’s (E-Hubs). Momenteel zijn deze nog vooral gericht op elektrische deelsystemen, maar ook private EV-eigenaars kunnen hier mogelijk van profiteren. In dit onderzoek is de bereidheid van consumenten om de EV op de mobiliteitshub op te laden getoetst aan de hand van vier economische variabelen (loopafstand, prijs, laadtijd en laadzekerheid). Hiervoor is een discrete choice experiment uitgevoerd. Respondenten kregen dertig alternatieven voorgelegd met de keuze om de EV thuis of op de hub op te laden. Dit is geanalyseerd middels een Mixed Logit. Gebleken is dat al deze economische variabelen van belang zijn bij het opladen van de EV, maar dat met name de prijs, afstand tot de hub en laadzekerheid doorslaggevend zijn in de keuze van respondenten. Verder is gebleken dat het verzorgingsgebied van de mobiliteitshub met 4 minuten loopafstand relatief beperkt is voor de EV-eigenaar. Dit onderzoek toont aan dat laadfaciliteiten op de mobiliteitshub kansrijk zijn voor omliggende woonwijken bij de opschaling van het aantal EV’s, maar dat succes is gebonden aan strikte economische omstandigheden. Niet alleen dient de hub op maximaal 4 minuten loopafstand te zijn, maar ook dient de prijs van het laden lager te zijn dan thuis het geval is en moet de consument de garantie op een vrije laadplek hebben.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/41216
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo