View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Regulatie van het leren van leerlingen uit het voortgezet onderwijs

        Thumbnail
        View/Open
        Afstudeerverslag_Debora_Kuipers_met bijlagen.pdf (1.535Mb)
        Publication date
        2010
        Author
        Kuipers, D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De laatste jaren is het voortgezet onderwijs in Nederland sterk veranderd onder invloed van onderwijsvernieuwingen als de basisvorming en tweede fase. Er is meer aandacht gekomen voor zelfstandig leren, ontwikkelen van (metacognitieve) vaardigheden en (zelf)regulatie van het leerproces en ook de rolverdeling tussen docent en leerling zou daarmee komen te veranderen. In dit onderzoek werd onderzocht hoe leerlingen en docenten in de huidige onderwijspraktijk vormgeven aan de regulatie van schoolwerk. Er werd daartoe een digitale enquête gehouden onder leerlingen van verschillende middelbare scholen. Uiteindelijk waren er 665 leerlingen die de vragenlijst invulden, uit havo en vwo en voornamelijk 3e klassen. Uit de enquête bleek dat leerlingen gebruik maken van regulatie-activiteiten om hun leerproces te sturen, maar weinig diepgaand of strategisch. Wat betreft de rolverdeling tussen docenten en leerlingen, blijkt het huidige onderwijs zowel docent-gestuurde, als meer leerling-gestuurde elementen te bevatten. Meer aandacht voor procesgerichte elementen in het onderwijs valt aan te bevelen, om de metacognitieve regulatievaardigheden van leerlingen te verbeteren.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4117
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo