Een onderzoek naar early adopters in het veranderproces
Summary
Case: een HR-organisatieverandering genaamd project Grow to make a difference binnen NIBC.
Een organisatieverandering kost veel tijd en moeite, het is een continu proces. Vaak ontstaan er uitdagingen in het uitvoeren van verandermanagementactiviteiten door capaciteitstekort. Onderzoek van Kim (2005) stelt daarom dat je als veranderaar binnen een organisatie het beste kunt focussen op een aantal invloedrijke individuen die de verandering omarmen, om vervolgens voordeel te halen uit de communicatienetwerken en de overtuigingskracht van deze individuen op andere werknemers binnen de organisatie. Wanneer de verspreiding van verandering wordt belicht vanuit de innovatie diffusie theorie van Rogers (1995, 2002, 2003) is op te merken dat de groep early adopters vanuit de theorie gezien kan worden als de meest invloedrijke groep in de verspreiding van verandering. Early adopters zijn werknemers of mensen die sneller dan gemiddeld verandering aannemen en accepteren. Daarnaast beschikken zij over de hoogste mate van opinion leadership.
In het onderzoek staat de volgende onderzoeksvraag centraal: "Welke ondersteunende voorwaarden in het veranderproces zijn volgens de early adopters binnen NIBC nodig om de organisatieverandering ‘Grow to make a difference’ uit te dragen naar de organisatie?"
Binnen het onderzoek is ervoor gekozen allereerst early adopters binnen de organisatie te identificeren aan de hand van HR-data en input vanuit het Management Team van de afdeling HR & Corporate Communications. Vervolgens zijn er semigestructureerde interviews gevoerd, waarna een kwalitatieve analyse volgde.
Dit onderzoek is ingegaan op welke voorwaarden in het veranderproces nodig zijn om ervoor te zorgen dat de early adopters de verandering uit kunnen dragen naar de organisatie. Geconcludeerd is dat om dit te kunnen doen, het veranderproces van de early adopter geoptimaliseerd zal moeten worden. Op deze manier raken de early adopters sneller en positiever betrokken. Participatie, transparantie, openheid, consistente informatie, leiderschap en vertrouwen zijn aspecten die daaraan bijdragen. Vervolgens kunnen de early adopters binnen eigen kring en tussen "peers" hun positieve invloed, informatie en advies uitdragen naar anderen via dialoog, showcases en participatie in het veranderproces.