Performance kunst in museale setting voor CKV
Author
Lamme, Nicolien
Metadata
Show full item recordSummary
In deze masterthesis Performance kunst in museale setting voor CKV wordt antwoord gegeven op de vraag ‘Aan
welke voorwaarden moet een succesvol educatief programma over performance kunst in museale setting voor
CKV voldoen?’. Dit wordt gedaan door middel van een literatuurstudie en het ontwikkelen van het Performance
kunst in CKV-model. Allereerst wordt in kaart wordt gebracht hoe musea performance kunstwerken
tentoonstellen aan de hand van overgebleven documentatiemateriaal. Dit kan door middel van (audio)visuele
documenten, objecten en re-enactments. Daarna wordt duidelijk dat performance kunst ingebed moet worden
in het CKV-curriculum omdat het voor verbreding en verdieping zorgt. Een educatief programma voor CKV wordt
opgebouwd met behulp van de vier domeinen uit het examenprogramma. Het omvat drie
programmaonderdelen: een voorbereidende les, een museumbezoek en een verwerkingsopdracht. In deze
programmaonderdelen leren leerlingen over en door performance kunst door cognitieve, affectieve,
sensomotorische, creatieve, metacognitieve en sociale vaardigheden op te doen. Gebaseerd op de exameneisen
CKV en de educatietheorieën van Gert Biesta, Benjamin Bloom en Marie-Thérèse van de Kamp is in dit onderzoek
het Performance kunst in CKV-model ontwikkeld. Hierin worden per programmaonderdeel de leerdoelen,
vaardigheden en leeractiviteiten omschreven die leerlingen opdoen bij het leren over performance kunst. Tot
slot wordt geconcludeerd dat de voorwaarden voor een succesvol educatief programma over performance kunst
voor CKV één belangrijke inhoudelijke voorwaarde heeft en zeven ontwerpvoorwaarden.