View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Performance kunst in museale setting voor CKV

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis Nicolien Lamme 12 feb.pdf (1.396Mb)
        Author
        Lamme, Nicolien
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze masterthesis Performance kunst in museale setting voor CKV wordt antwoord gegeven op de vraag ‘Aan welke voorwaarden moet een succesvol educatief programma over performance kunst in museale setting voor CKV voldoen?’. Dit wordt gedaan door middel van een literatuurstudie en het ontwikkelen van het Performance kunst in CKV-model. Allereerst wordt in kaart wordt gebracht hoe musea performance kunstwerken tentoonstellen aan de hand van overgebleven documentatiemateriaal. Dit kan door middel van (audio)visuele documenten, objecten en re-enactments. Daarna wordt duidelijk dat performance kunst ingebed moet worden in het CKV-curriculum omdat het voor verbreding en verdieping zorgt. Een educatief programma voor CKV wordt opgebouwd met behulp van de vier domeinen uit het examenprogramma. Het omvat drie programmaonderdelen: een voorbereidende les, een museumbezoek en een verwerkingsopdracht. In deze programmaonderdelen leren leerlingen over en door performance kunst door cognitieve, affectieve, sensomotorische, creatieve, metacognitieve en sociale vaardigheden op te doen. Gebaseerd op de exameneisen CKV en de educatietheorieën van Gert Biesta, Benjamin Bloom en Marie-Thérèse van de Kamp is in dit onderzoek het Performance kunst in CKV-model ontwikkeld. Hierin worden per programmaonderdeel de leerdoelen, vaardigheden en leeractiviteiten omschreven die leerlingen opdoen bij het leren over performance kunst. Tot slot wordt geconcludeerd dat de voorwaarden voor een succesvol educatief programma over performance kunst voor CKV één belangrijke inhoudelijke voorwaarde heeft en zeven ontwerpvoorwaarden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/41148
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo