Een frisse blik op (duurzaam) toerisme in de Domstad
Summary
In de afgelopen jaren is er steeds meer aandacht gekomen voor het betrekken van bewoners bij
toerismeontwikkelingen, zowel binnen de wetenschap als in het Nederlandse toerismebeleid. Met
name kwantitatief onderzoek is gedaan naar de manier waarop bewoners toerisme in hun stad
ervaren, waarbij de focus vooral ligt op ervaringen van volwassenen. Jongvolwassenen zijn een
leeftijdsgroep die binnen onderzoek rondom dit onderwerp vaak ontbreekt: vrijwel niets is bekend
over hoe jongvolwassenen toerisme(ontwikkelingen) in hun stad ervaren. Binnen deze scriptie wordt
onderzocht hoe jongvolwassenen (18-26 jaar) in Utrecht toerisme in hun stad zien, hoe het impact
heeft op hun leven, en welke rol ze volgens zichzelf hierbij kunnen innemen.
Om dit te kunnen onderzoeken is er gebruik gemaakt van twee onderzoeksmethoden:
exploratief kwantitatief onderzoek en diepgaand kwalitatief onderzoek. Door middel van de tool
Swipocratie is er aan de hand van een simpele online enquête op grote schaal verkennend onderzoek
uitgevoerd om een algemeen beeld te krijgen van hoe Utrechtse jongvolwassenen denken over
toerisme in hun stad. Daarna zijn er via de Swipocratie respondenten geworven om diepte-interviews
bij af te nemen. Door middel van deze diepte-interviews zijn de diepgaandere, verklarende opinies
rondom het onderwerp toerismeontwikkelingen in Utrecht bij de respondenten opgehaald.
Uit de resultaten van de Swipocratie en de diepte-interviews blijkt dat jongvolwassenen
Utrecht als een redelijk toeristische stad ervaren. Veel jongvolwassenen noemen daarbij de drukte in
de binnenstad, maar geven niet aan dat ze dit vervelend vinden of dat de drukte daadwerkelijk een
impact heeft op hun leven. Daarnaast vinden zij duurzaam toerisme belangrijk, maar zien zij dit vrijwel
niet terug binnen de toerismeontwikkelingen in Utrecht. Daarnaast geven bijna alle jongvolwassenen
aan weinig tot geen kennis hebben over toerismeontwikkelingen in Utrecht.
Doordat de jongvolwassenen weinig tot geen kennis hebben over de toerismeontwikkelingen
in Utrecht, vinden zij het lastig om over dit onderwerp een duidelijke mening te vormen. Ondanks hun
geringe kennis vinden zij het wel belangrijk dat bewoners een stem krijgen in toerismeontwikkelingen,
maar vragen ze zich af wat zij zelf zouden kunnen bijdragen met hun mening, als ze toch weinig van
het onderwerp afweten. Daarbij komt het beeld dat de jongvolwassenen hebben van (duurzaam)
toerisme in Utrecht nauwelijks overeen met het toerismebeleid van de gemeente Utrecht en Utrecht
Marketing, wat leidt tot discrepantie in het beeld dat er is van toerisme. Tot slot zouden
jongvolwassenen eerder meepraten over hun eigen buurt, en ontwikkelingen rondom hun buurt
(inclusief toerisme), dan over toerisme in Utrecht in het algemeen.
Aan de hand van dit onderzoek is de aanbeveling voor beleidsmakers (van bijvoorbeeld de
gemeente Utrecht en/of Utrecht Marketing) dat zij meer duidelijkheid creëren over hoe zij
toerismeontwikkelingen binnen Utrecht uitoefenen, zodat (onder andere) jongvolwassenen hier een
beter beeld van krijgen. Door meer kennis te verspreiden over toerisme(beleid) zullen wellicht meer
jongvolwassenen hier daadwerkelijk betrokken bij willen raken. Meer onderzoek moet gedaan worden
naar de manier waarop deze betrokkenheid precies kan plaatsvinden.