View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De Invloed van Scheiding op het Sociaal-Emotioneel Functioneren van Adolescenten

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Habraken, CCM-3640841en Jacobs, R-3646637 en Jongejan, CV-3651568 en Ven, IMP van de-3640256.pdf (169.7Kb)
        Author
        Habraken, C.C.M.
        Jacobs, R.
        Jongejan, C.V.
        Ven, I.M.P. van de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Onderzoek heeft aangetoond dat een scheiding grote gevolgen kan hebben voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Problemen van adolescenten als gevolg van een scheiding zijn verschillend in ernst en variatie. Deze studie heeft het verschil in sociaal-emotioneel functioneren tussen adolescenten met gescheiden ouders en adolescenten uit intacte gezinnen onderzocht, specifiek op de volgende domeinen: vertonen van agressieve gedragingen, ervaren van depressieve gevoelens, zelfbeeld, sociale acceptatie en ouderlijke betrokkenheid bij de adolescent. De steekproef bestond uit 877 adolescenten in de leeftijd van 11 tot en met 17 jaar, verspreid over 12 middelbare scholen in Nederland. Door middel van een samengestelde vragenlijst gebaseerd op erkende meetinstrumenten is het sociaal-emotioneel functioneren vastgesteld. In overeenstemming met de verwachting blijkt dat adolescenten met gescheiden ouders meer depressieve gevoelens ervaren, een lager zelfbeeld hebben en een lagere ouderlijke betrokkenheid ervaren dan adolescenten uit intacte gezinnen. In tegenstelling tot de verwachting blijkt dat er geen verschil is in het vertonen van agressieve gedragingen en de mate van sociale acceptatie tussen beide groepen. Vastgesteld kan worden dat adolescenten met gescheiden ouders deels lager sociaal-emotioneel functioneren dan adolescenten uit intacte gezinnen. Deze resultaten zijn onder andere van belang voor vervolgonderzoek naar het effect van scheiding op de ontwikkeling van de adolescent.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/41109
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo