View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De mediërende rol van opvoeding op de relatie tussen persoonlijkheidsdimensies en externaliserend probleemgedrag bij kinderen met ADHD en ODD

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Meertens, LMI-0203456.pdf (184.2Kb)
        Publication date
        2010
        Author
        Meertens, L.M.I.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze studie onderzocht het verschil tussen de persoonlijkheidsdimensies van kinderen met ADHD en ODD en het mediërende effect van opvoeding op de relatie tussen persoonlijkheidsdimensies en externaliserend probleemgedrag. De data (n = 50) omvatten scores van de Dimensional Personality Symptom Itempool (DIPSI), de Parenting Scale (PS), de Parental Practices Questionnaire (PPQ) en de Child Behavior CheckList (CBCL), die afgenomen zijn bij moeders en vaders. De DIPSI meet in dit onderzoek vier persoonlijkheidsdimensies: onwelwillendheid, emotionele instabiliteit, introversie en compulsiviteit en de CBCL meet agressief en delinquent gedrag. De PPQ meet warmte en betrokkenheid, de PS meet overreactiviteit en laksheid. Dit onderzoek toont geen verschillen tussen persoonlijkheidsdimensies van kinderen met ADHD of ODD. Er is een indirect verband, via overreactiviteit in de opvoeding, gevonden tussen de persoonlijkheidsdimensies onwelwillendheid en emotionele instabiliteit voor agressief gedrag. De andere twee opvoedvariabelen zijn veel minder gerelateerd aan deze persoonlijkheidsdimensies. Tevens is er een direct verband gevonden tussen deze persoonlijkheidsdimensies en agressief gedrag. De resultaten van dit onderzoek laten zien dat externaliserend probleemgedrag gerelateerd is aan persoonlijkheidsdimensies en overreactiviteit in de opvoeding. Door dit gevonden resultaat kan meer nadruk worden gelegd op deze factoren binnen de diagnostiek, behandeling en preventie van agressief gedrag.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/4110
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo