View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het professionele vermogen van verpleegkundigen: ‘meer dan wassen’.

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie-Lucia Pistone-2 juli 2018 - pdf.pdf (1.143Mb)
        Publication date
        2018
        Author
        Pistone, L.A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het verpleegkundig werk wordt steeds complexer en uitdagender, door de technologische innovaties, veranderde maatschappelijke verwachtingen en toenemende werkdruk door personeelstekorten. Om aan de sluiten bij deze complexe werkomgeving wordt in het verpleegkundig beroep, door onder ander de functiedifferentiatie, geprofessionaliseerd. Tot op heden is in dit proces veel aandacht besteed aan het formuleren van de beleidsvisie, waarin het vermogen van de verpleegkundige om met de complexiteit en spanning van de zorg om te gaan, ook wel professioneel vermogen genoemd, staat beschreven. Er is echter nog geen aandacht besteed aan het huidige professionele vermogen van verpleegkundigen. In dit onderzoek staat daarom de volgende onderzoeksvraag centraal: Hoe verhoudt het gevraagde professionele vermogen zich tot het huidige professionele vermogen van verpleegkundigen. Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden wordt het gevraagde vermogen onderzocht door een documentanalyse en de huidige invulling door interviews en observaties. Uit het onderzoek blijkt dat het huidige professionele vermogen niet overeenkomt met het gevraagde professionele vermogen. In de documenten worden verschillende competentiegebieden beschreven waarvoor een vermogende verpleegkundige wordt gevraagd, maar verpleegkundigen beleven een reactief vermogen in plaats van een proactief vermogen. Het huidige professionele vermogen wordt vooral ingevuld als het omgaan met de complexiteit en spanning die bij het werk horen, maar nog niet als het vermogen deze te controleren en te veranderen. Om vorm te geven aan de verpleegkundige professionaliteit als meer dan wassen moeten verpleegkundigen vooral het proactieve vermogen gaan ontwikkelen om zo te voldoen aan het gevraagde professionele vermogen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/41054
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo