Career Shock of Struikelblok? Een kwalitatief onderzoek naar Career Shocks en de rol die zij spelen in de loopbanen van bijna- en pas afgestudeerden.
Summary
Inleiding: Maatschappelijke ontwikkelingen zorgen ervoor dat bijna- en pas afgestudeerden het steeds lastiger krijgen tijdens hun studie en in de overgangsfase van studie naar werk, wat vaak resulteert in negatieve gevolgen voor deze doelgroep. Binnen het wetenschappelijke debat is er tot op heden nog maar weinig aandacht voor de rol van context binnen loopbanen omdat het antwoord op de complexiteit van loopbanen doorgaans wordt gevonden in het handelen van een individu. Dit onderzoek haakt daar op in door antwoord te geven op de vraag of en welke career shocks voorkomen onder bijna- en pas afgestudeerden en op welke wijze deze een rol spelen in de verdere loopbaankeuzen van deze doelgroep ten tijde van de coronapandemie. Daarbij wordt de rol van individuele hulpbronnen (COR-theory) en hoe deze zich verhouden tot de impact van career shocks meegenomen.
Methodiek: Dit antwoord is geformuleerd aan de hand van kwalitatieve interviews onder 15 respondenten welke variëren in studiefase, studie achtergrond en geslacht.
Resultaten: Uit de interviews komen verschillende career shocks naar voren onder bijna- en pas afgestudeerden op het vlak van studie en werk, waarbij veel shocks gerelateerd zijn aan thuis werken en/of thuis studeren als gevolg van de coronapandemie. De career shocks spelen ook een rol in de studie- en werkkeuzen die de studenten maken, waarbij ‘gaan werken’ en ‘een master volgen’ de meest genoemde keuzen zijn. Daarnaast komt er een aantal individuele hulpbronnen uit de interviews naar voren waarvan social support de meest genoemde hulpbron is.
Conclusie en discussie: Uit het onderzoek blijkt dat career shocks voorkomen onder bijna- en pas afgestudeerden ten tijde van de coronapandemie en dat deze career shocks een rol spelen in de studie- en werkkeuzen van deze doelgroep. Het hangt sterk af van het individu of een gebeurtenis wordt gepercipieerd als career shock waarbij individuele hulpbronnen ook een bepalende rol kunnen spelen. Voor vervolgonderzoek is het daarom van belang dat onderzoek naar career shocks een perceptie-aspect behelst.