Een schone lucht door overheid en burger
Summary
Overheid en burger kunnen elkaar opzoeken om samen beleid vorm te geven met behulp van citizen-generated data (CGD). Beleid omtrent luchtkwaliteit kan invloed hebben op het leven van burgers, wat voor hen een aanleiding kan zijn om met CGD impact te willen maken op overheidsbeleid. Het meten van de luchtkwaliteit door burgers wordt CGD genoemd en kan toegepast worden om overheid en burger samen beleid vorm te laten geven.
Het doel van dit onderzoek is om de ervaren impact van CGD op overheidsbeleid van beleidsmedewerkers en deelnemers binnen verschillende initiatieven te achterhalen en te verklaren. De CGD-initiatieven die in dit onderzoek centraal staan zijn: Snuffelfiets, Hollandse Luchten, Samen meten aan luchtkwaliteit in Zuid-Holland en Meet je stad. De onderzoeksvraag die in dit onderzoek beantwoord wordt is: ‘Welke impact van CGD op overheidsbeleid ervaren betrokken beleidsmedewerkers en deelnemers en welke randvoorwaarden spelen daarin een rol?’
Om deze onderzoeksvraag te beantwoorden is allereerst literatuuronderzoek gedaan naar de betekenis van CGD, beleidsvorming en randvoorwaarden om met CGD impact te maken op overheidsbeleid. Om de theorie te toetsen aan de empirie, is er een kwalitatieve onderzoeksmethode toegepast, aangezien dit de dieperliggende ervaring van beleidsmedewerkers en burgers binnen de verschillende initiatieven kan waarnemen.
Uit de bevindingen blijkt dat de ervaren impact tussen beleidsmedewerkers en deelnemers verschilt. Beleidsmedewerkers ervaren grotendeels impact, doordat zij in de startfase zitten van beleid, of beleid op basis van CGD hebben geïmplementeerd. De deelnemers ervaren echter grotendeels geen impact van CGD op overheidsbeleid. Daarnaast blijken een
viertal randvoorwaarden een rol spelen op de ervaren impact binnen de initiatieven: betrokkenheid, kwaliteit van de data, verbinding overheid en burger en verwachtingsmanagement. De randvoorwaarde die het sterkst naar voren komt verschilt per initiatief. Uit dit onderzoek is gebleken dat deze verschillen te verklaren zijn door de regie.
De regie kan liggen bij de overheid, de burger of een externe partij. In dit onderzoek blijkt dat hoe meer regie bij de burger zit, hoe groter het belang van de kwaliteit van de data wordt gezien. Daarnaast blijkt, dat hoe meer regie bij de overheid of een externe partij ligt, hoe sterker de randvoorwaarden verwachtingsmanagement, verbinding en betrokkenheid van burgers naar voren komen. Verwachtingsmanagement wordt, binnen de initiatieven waar de regie bij de overheid of externe partij ligt, door zowel overheid als burger als belangrijkste randvoorwaarde gezien.