Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLonden-Barentsen, M. van
dc.contributor.advisorBaar, P.
dc.contributor.authorWerf, E.F. van der
dc.date.accessioned2021-08-13T18:00:29Z
dc.date.available2021-08-13T18:00:29Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40795
dc.description.abstractDoel: Kinderen met een extra zorgbehoefte (KEZ) kunnen moeilijk een gepaste plek in de kinderopvang vinden omdat zij extra ondersteuning vragen die een regulier kinderdagverblijf niet altijd kan bieden. Daarom is de gemeente Utrecht gestart met het bieden van ‘plusgroepen’ waar KEZ in de reguliere kinderopvang extra aandacht krijgen. Het doel van dit kwalitatieve onderzoek is om inzicht te krijgen in de visie van professionals in de kinderopvang ten opzichte van inclusieve kinderopvang. Aan de hand van het ASE-model wordt de intentie van professionals ten opzichte van inclusieve kinderopvang geanalyseerd. Daarnaast worden de barrières en kansen onderzocht. Methode: Tien professionals uit het regulier kinderdagverblijf, voorschoolse educatie en medisch kinderdagverblijf zijn geïnterviewd door middel van semigestructureerd interviews waarin is ingegaan op hun visie. Resultaten: de attitude en eigen-effectiviteit zijn bij de professionals positief, maar sociale invloed is negatief. De belangrijkste barrières zijn gebrek aan kennis over zorgvragen, groepsgrootte en gebrek aan tijd om plannen op te stellen voor KEZ. Professionals zien kansen in een laagdrempelige interprofessionele samenwerking tussen kinderopvang en specialistische zorg waar vaste contactpersonen, structuur in overleggen centraal staan en iedereen vanuit dezelfde visie werkt. Professionals vullen de kansen aan met grotere ruimtes en kleinere groepen. Conclusie: De professionals lijken een positieve intentie ten opzichte van inclusieve kinderopvang te hebben, maar kunnen dit nog niet implementeren door barrières. Om kwalitatieve inclusieve kinderopvang te bieden wordt aangeraden om de barrières te verhelpen. Deze expertise kan de gemeente Utrecht gebruiken bij het vormgeven van inclusieve kinderopvang.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent394763
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleInclusieve kinderopvang 0-4 in Utrecht: kwalitatief onderzoek naar de visie van professionals.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsinclusieve kinderopvang; ASE-model; kinderen met een extra zorgbehoefte; professionals in de kinderopvang; barrières; kansen
dc.subject.courseuuYouth, Education and Society


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record