View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Aansluitende informatievoorziening over de wettelijke transitie van 18- naar 18+ bij Utrechtse jongeren: Een kwalitatief onderzoek

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Hoven, Tvande-5830710.pdf (360.5Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Hoven, T. van de
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De transitie van 18- naar 18+, is een periode waarin jongeren vaardigheden en ervaringen opdoen om volwassen rollen en verantwoordelijkheden op zich te nemen. Tijdens deze periode van emerging adulthood verandert er wettelijk gezien veel voor jongeren. Duurzame informatie en ondersteuning bij deze veranderingen, zijn van groot belang om jongeren in staat te stellen een stabiele basis te leggen voor hun eerste stappen op weg naar volwassenheid. Het doel van deze studie was om inzichten te verkrijgen in hoe de informatievoorziening rondom de wettelijke transitie van 18- naar 18+ beter kan aansluiten bij de leefwereld van Utrechtse jongeren en wat nodig is voor jongeren om invulling geven aan de zaken die bij deze transitie horen. Uit kwalitatieve data, verkregen bij 7 Utrechtse jongeren en 10 professionals en gebaseerd op het ASE-gedragsbeïnvloedingsmodel, blijkt dat jongeren een positieve intentie hebben om zorg te dragen voor een goede overgang van 18- naar 18+. Jongeren beschikken echter niet altijd uit zichzelf over de juiste vaardigheden. Daarom moet informatie aansluiten bij de knelpunten en behoeften van jongeren en moet informatie van verschillende kanten worden aangeboden. Ook ouders, familie, hulporganisaties en scholen moeten op de hoogte zijn van de informatie, zodat jongeren de juiste informatie krijgen en begeleiding en hulp kunnen ontvangen. De aanpak van 18inAlmere sluit goed aan bij de Utrechtse jongeren. De gemeente Utrecht kan deze aanpak daarom aanpassen aan de Utrechtse context
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40791
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo