De receptie van Chinese propaganda- en promotievideo’s, gericht aan een westers publiek
Summary
Promotievideo’s vanuit China naar het buitenland worden steeds vaker ingezet. De boodschap wordt echter niet altijd geaccepteerd doordat de video’s soms een propagandistisch karakter hebben. In dit onderzoek is gekeken naar de verschillen in receptie van propaganda- en promotievideo’s, gericht op een niet-Chinees publiek. Om de mate van promotie en propaganda in een video te bepalen, is er gebruik gemaakt van de promotiecriteria van Van den Hoven en Ying (2020). De verwachting was dat de ontvankelijkheidspositie invloed heeft op de ervaring van promotie of propaganda. Ook was de verwachting dat een vooroordeel over China bepaalt of de boodschap wordt geaccepteerd. Er is gebruik gemaakt van een plus-min methode gecombineerd met een interview. In het interview werden de promotiecriteria, de propaganda- of promotiebeoordeling, waardering en acceptatie van de boodschap behandeld. Er zijn geen duidelijke verschillen gevonden in de recepties tussen de video’s, omdat de promotie- en propagandabeoordelingen uiteenlopend waren. Op basis van deze beoordelingen zijn er indicatoren voor promotie en propaganda gevonden. Overdrevenheid en de ervaring van incorrecte informatie zijn indicatoren voor propaganda. De ervaring van een informatief karakter en oprechtheid zijn indicatoren voor promotie. De afkomst van de personen in de video heeft invloed op de promotie- of propagandaervaring, afhankelijk van de voorkeur van de respondent. Vooroordelen kunnen zorgen voor zowel een promotie- als een propagandaervaring, afhankelijk van de ontvankelijkheidspositie. De ontvankelijkheidspositie bepaalt welke indicatoren ervaren worden.