View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        "It's Barbaric, But Hey, It's Home": Representatie van het Midden-Oosten in de Muziek van Aladdin (1992)

        Thumbnail
        View/Open
        Zalm - Eindwerkstuk 18 juni.docx (352.7Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Zalm, B.E.M. van der
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze scriptie wordt gekeken naar de manier waarop het Midden-Oosten wordt gerepresenteerd in de muziek van Aladdin (1992), naar aanleiding van een disclaimer die The Walt Disney Company sinds vorig jaar aan een aantal van zijn animatiefilms toevoegt. Er is eerder veel onderzoek gedaan naar de representatie van het Midden-Oosten in Disneyfilms, maar nog niet veel naar de representatie in de muziek hiervan. Om dat te onderzoeken is een audiovisuele analyse uitgevoerd volgens de methode van Michel Chion van het nummer “Arabian Nights”, het openingsnummer van de film, en zijn de leidmotieven van twee hoofdpersonages (Jafar en Aladdin) aan de hand van Wagners idee geanalyseerd. Daarnaast is er een literatuurstudie uitgevoerd om meer inzicht te verkrijgen in filmmuziek, representatievorming en Arabische muziek. Uit dit onderzoek is gebleken dat zowel de muziek zelf (zang, instrumenten en melodieën) als de tekst bijdragen aan de vorming van de stereotype manier waarop het Midden-Oosten in de hele film wordt neergezet. Disney zet mede door middel van de muziek duidelijk een beeld van het Midden-Oosten neer, maar dat wordt grotendeels op een negatieve manier gedaan. Dit bleek vooral uit de resultaten van de audiovisuele analyse en in mindere maten uit de analyse van de leidmotieven. Dit wordt problematisch wanneer dit de enige manier is waarop het Midden-Oosten vanuit de Verenigde Staten wordt gerepresenteerd, omdat dit dan automatisch de manier beïnvloedt waarop er naar het Midden-Oosten gekeken wordt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40756
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo