"It's Barbaric, But Hey, It's Home": Representatie van het Midden-Oosten in de Muziek van Aladdin (1992)
Summary
In deze scriptie wordt gekeken naar de manier waarop het Midden-Oosten wordt gerepresenteerd in de muziek van Aladdin (1992), naar aanleiding van een disclaimer die The Walt Disney Company sinds vorig jaar aan een aantal van zijn animatiefilms toevoegt. Er is eerder veel onderzoek gedaan naar de representatie van het Midden-Oosten in Disneyfilms, maar nog niet veel naar de representatie in de muziek hiervan. Om dat te onderzoeken is een audiovisuele analyse uitgevoerd volgens de methode van Michel Chion van het nummer “Arabian Nights”, het openingsnummer van de film, en zijn de leidmotieven van twee hoofdpersonages (Jafar en Aladdin) aan de hand van Wagners idee geanalyseerd. Daarnaast is er een literatuurstudie uitgevoerd om meer inzicht te verkrijgen in filmmuziek, representatievorming en Arabische muziek. Uit dit onderzoek is gebleken dat zowel de muziek zelf (zang, instrumenten en melodieën) als de tekst bijdragen aan de vorming van de stereotype manier waarop het Midden-Oosten in de hele film wordt neergezet. Disney zet mede door middel van de muziek duidelijk een beeld van het Midden-Oosten neer, maar dat wordt grotendeels op een negatieve manier gedaan. Dit bleek vooral uit de resultaten van de audiovisuele analyse en in mindere maten uit de analyse van de leidmotieven. Dit wordt problematisch wanneer dit de enige manier is waarop het Midden-Oosten vanuit de Verenigde Staten wordt gerepresenteerd, omdat dit dan automatisch de manier beïnvloedt waarop er naar het Midden-Oosten gekeken wordt.