View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ontwikkeling van het fonologisch bewustzijn in de klas

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie_Kim_van_Genderen_2-7-2021.pdf (491.7Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Genderen, M.S. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze scriptie is onderzocht wat belangrijke eigenschappen zijn voor een systeem dat het leren lezen bij 4 tot 6 jarige kinderen moet ondersteunen in de klas. Er is gebleken dat het foneembewustzijn een belangrijk onderdeel is van het leren lezen. Uit de lesmethodes Kaatje Klank en Veilig Leren Lezen is gebleken dat kinderen op een speelse manier met verschillende taken oefenen om foneem-grafeem koppelingen te leren. Uit de cognitieve modellen (DRC model, triangle model en CPD+ model) is gebleken dat beginnende lezers gebruik maken van grafeem-foneem koppelingen om woorden letter voor letter te kunnen ontcijferen. Ook is uit deze modellen gebleken dat doordat we een lexicon opbouwen sneller worden in het lezen. Uit de bestaande systemen blijkt dat kinderen de grafeem-foneem koppelingen beter ontwikkelen als er gebruik gemaakt wordt van audiovisuele taken. De resultaten uit dit literatuuronderzoek laten zien dat een systeem minstens de eigenschappen moet hebben dat taken op een speelse, hiërarchische, cyclische manier moeten worden geoefend. Daarnaast moeten er verschillende taken zijn, waarbij er zowel de visuele herkenning wordt geoefend als de auditieve herkenning. Verder onderzoek zou moeten uitwijzen hoe deze eigenschappen geïmplementeerd kunnen worden en of er nog meerdere eigenschappen van het leren lezen moeten worden toegevoegd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40664
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo