Ontwikkeling van het fonologisch bewustzijn in de klas
Summary
In deze scriptie is onderzocht wat belangrijke eigenschappen zijn voor een systeem dat het leren lezen bij 4 tot 6
jarige kinderen moet ondersteunen in de klas. Er is gebleken dat het foneembewustzijn een belangrijk onderdeel
is van het leren lezen. Uit de lesmethodes Kaatje Klank en Veilig Leren Lezen is gebleken dat kinderen op een
speelse manier met verschillende taken oefenen om foneem-grafeem koppelingen te leren. Uit de cognitieve
modellen (DRC model, triangle model en CPD+ model) is gebleken dat beginnende lezers gebruik maken van
grafeem-foneem koppelingen om woorden letter voor letter te kunnen ontcijferen. Ook is uit deze modellen
gebleken dat doordat we een lexicon opbouwen sneller worden in het lezen. Uit de bestaande systemen blijkt dat
kinderen de grafeem-foneem koppelingen beter ontwikkelen als er gebruik gemaakt wordt van audiovisuele taken.
De resultaten uit dit literatuuronderzoek laten zien dat een systeem minstens de eigenschappen moet hebben dat
taken op een speelse, hiërarchische, cyclische manier moeten worden geoefend. Daarnaast moeten er verschillende
taken zijn, waarbij er zowel de visuele herkenning wordt geoefend als de auditieve herkenning. Verder onderzoek
zou moeten uitwijzen hoe deze eigenschappen geïmplementeerd kunnen worden en of er nog meerdere
eigenschappen van het leren lezen moeten worden toegevoegd.