View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Vissen buiten bereik - De kabeljauwoorlogen tijdens de eerste conferenties over de wet van de zee

        Thumbnail
        View/Open
        Gechiedenis Eindwerkstuk - Silke Ruikes - 5935113 Kabeljauwoorlog.docx (103.5Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Ruikes, S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De kabeljauwoorlogen werden gevoerd tussen IJsland en Engeland in de periode van 1956 tot 1976. In dezelfde periode werden de eerste drie conferenties over de wet van de zee gehouden waar beide staten aan deelnamen. In deze scriptie is onderzocht hoe de actoren in de kabeljauwoorlogen de internationale wetgeving over de wet van de zee hebben beïnvloed. Hierbij is er gebruik gemaakt van de rapporten van de vergaderingen van de Verenigde Naties. Hannes Jonsson stelt dat er twee scholen zijn, een progressieve en een koloniale, die het denken over de wet van de zee hebben beïnvloed of bepaald. Aan de hand van de progressieve en koloniale school wordt er gekeken naar de argumenten van IJsland en Engeland tijdens de conferenties. Uit het onderzoek blijkt dat het beleid van IJsland onder de progressieve school valt. Engeland past daarentegen beter onder de koloniale school. Over het algemeen is er een verschuiving tijdens de drie conferenties te zien. De koloniale school krijgt steeds minder aanhang terwijl de progressieve school steeds meer wordt nageleefd.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40640
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo