Toewerken naar inclusief onderwijs: Een kwalitatieve studie naar de ervaringen van ouders van kinderen met een beperking en betrokken onderwijsprofessionals bij het oprichten van een Samen naar School klas
Summary
Het doel van dit kwalitatieve onderzoek was om inzicht te krijgen in de ervaringen van ouders van kinderen met een beperking en onderwijsprofessionals met het opzetten van een Samen naar School klas en partnerschap om inclusie te bevorderen. Binnen dit onderzoek is bij de analyse van 10 semi-gestructureerde interviews gebruik gemaakt van een kwalitatieve data-analyse. Ouders en onderwijsprofessionals zijn bevraagd naar: mogelijkheden voor inclusie van kinderen met een beperking in een reguliere school, kennis en vaardigheden die zij hebben gebruikt bij het opzetten van een Samen naar School klas, het wegnemen van barrières en ervaringen in het partnerschap. De bevindingen suggereren dat ouders en onderwijsprofessionals kansen zien voor een vorm van inclusief onderwijs waarin kinderen op jonge leeftijd worden gesignaleerd, dezelfde kansen hebben op dezelfde school en dat inclusie, zorg en onderwijs per kind wordt afgestemd. Om barrières zoals tijdgebrek en gebrek aan expertise weg te nemen, is aan te raden om beschermende factoren in te zetten zoals voldoende kennis en ondersteuning van externe professionals. Tot slot benadrukken ouders en onderwijsprofessionals dat het een gezamenlijk proces is waarin je elkaars expertise gebruikt en compromissen sluit om tot succesvolle samenwerkingen te komen.