De Rol van Ouders met Betrekking tot de Schermactiviteiten van Kinderen 12-17 Jaar binnen de Gezinscontext in de COVID-19 Periode
Summary
Beeldschermen krijgen een steeds prominentere rol in het dagelijks leven van kinderen en sinds de COVID-19 periode is de tijd die kinderen op schermen besteden verdubbeld. Het doel van deze explorerende kwalitatieve studie was om inzicht te krijgen in hoe ouders omgingen met deze toenemende schermtijd in hun aanpak. Van 10 ouders van kinderen (12-17 jaar) zijn met open interviews de data verzameld en kwalitatief geanalyseerd. Ouders hadden over het algemeen een positieve houding over schermen, maar wenste tegelijkertijd dat schermtijd minder was. Schermen waren positief als ze gebruikt werden voor sociaal contact en om Engels te leren. Hun aanpak bestond uit praten met hun kinderen, monitoren wat hun kinderen doen en schermgebruik begrenzen. Ouders waren zich bewust van sociale invloeden uit hun omgeving, maar trokken hier zich niets van aan. Dat kinderen toegang hadden tot schermen, thuiswerken en online onderwijs door de COVID-19 periode zorgde voor moeilijkheden in de aanpak. Onzekerheid over steeds meer digitaal leven kon afdoen aan de eigen effectiviteit van de ouders. De belangrijkste implicaties waren om ouders door de NJI mediaopvoeding toolbox handvatten aangeboden kregen voor een effectieve aanpak van schermen en informatie over schermen met de kansen en risico’s.