View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Amateurs versus professionals Ontwikkelingen in televisierecensies met de komst van het internet

        Thumbnail
        View/Open
        Amateurs versus professionals BA-EWS Demi Booi .pdf (654.6Kb)
        Publication date
        2018
        Author
        Booi, D.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De komst van internet en meer platformen waarop user-generated content centraal staat zou gelijk staan aan het verdwijnen van professionele media producenten en daarmee ook aan de kwaliteit van hetgeen geproduceerd wordt. Volgens Amanda Lotz speelt dit proces ook in het domein van televisiekritieken. In dit onderzoek zijn televisierecensies van zowel professionals als amateurs onderzocht om zo te kunnen zeggen in hoeverre zij van elkaar van verschillen. Het onderzoek omvat 25 recensies van amateurs en 25 recensies van professionals, welke alle 50 worden bestudeerd op basis van de manier van argumenteren. Argumenten uit de recensies zijn gecategoriseerd op basis van een driedeling die wordt gebruikt door Paula Janssen. Zo zijn er argumenten in het esthetisch perspectief, argumenten in het realistisch perspectief en argumenten in het emotionele perspectief. Het onderzoek is op een retorische manier uitgevoerd aan de hand van de thematisch analyse van Virginia Braun en Victoria Clarke. De resultaten tonen een viertal onderdelen waarin de argumenten van professionals verschillen van de argumenten van amateurs. Deze onderdelen worden ’vertelperspectief’, ’omslachtigheid’, ’onderwerpen combineren’ en ’complex taalgebruik’ genoemd en worden in de analyse besproken aan de hand van voorbeeldcitaten uit de recensies. De conclusie stelt dat de verschillen niet per definitie betekenen dat één van beiden betere recensies schrijft, maar dat de verschillen vooral zijn toe te kennen aan het platform en de doelgroep waarvoor de recensie geschreven is.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40521
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo