View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Propaganda of promotie: evaluaties van Chinese video's door een westers publiek

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie_CIW_Eefting_6279627.docx (11.17Mb)
        Publication date
        2020
        Author
        Eefting, E.V.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Aan de hand van promotie- en propagandacriteria is onderzocht in hoeverre Nederlanders Chinese korte video’s identificeren als promotie of propaganda. Er zijn vier video’s gekozen en geanalyseerd op basis van dezelfde criteria. Vervolgens is door middel van semigestructureerde interviews onderzocht hoe deze video’s overkomen op een Westers publiek, in hoeverre de gehanteerde promotie- en propagandacriteria bruikbaar zijn in de praktijk en welke verbeterpunten er zijn voor Chinese mediaproducenten die deze Chinese korte video’s produceren. Op basis van analyses is besloten om de originele criteria aan te passen zodat deze beter gebruikt kunnen worden in de praktijk. Na een analyse en interpretatie is de constatering dat de video’s overkomen zoals verwacht op basis van de literatuur en dat de gehanteerde promotie- en propagandacriteria goed implementeerbaar zijn in de praktijk. Als de Chinese mediaproducenten de korte video’s meer naar de promotionele kant willen trekken, zijn de inhoud en de oprechtheid van de spreker mogelijke verbeterpunten. De resultaten ondersteunen de promotiecriteria van Van den Hoven en Ying (2020) en laten zien dat de gehanteerde propagandacriteria een goede toevoeging zijn aan de promotiecriteria. Een tekortkoming aan het huidige onderzoek is dat er slechts 16 interviews zijn gehouden. Vervolgonderzoek zou de gehanteerde promotie- en propagandacriteria verder kunnen testen op bruikbaarheid in de praktijk en de conclusies van dit onderzoek kunnen ondersteunen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/40454
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo