Het onthouden van onware informatie: Een onderzoek naar de invloed van leestaken en voorkennis op de mate waarin onware informatie wordt onthouden
Summary
Er is tegenwoordig veel fake news in omloop. Deze verspreiding van onware informatie kan voor grote problemen zorgen, aangezien fake news door lezers als waarheid kan worden aangenomen en worden onthouden. In dit onderzoek is daarom gekeken of de validatieprocessen van lezers middels het gebruik van leesinstructies kunnen worden beïnvloed en wat het effect is van leesinstructies en de voorkennis van lezers op de mate waarin zij onware informatie onthouden. De proefpersonen moesten verschillende teksten lezen waarin ware en onware zinnen stonden. Daarbij kregen ze de instructie om per zin aan te geven of deze zin klopt of niet klopt met hun voorkennis (focus op voorkennis) of met de rest van de tekst (focus op tekst). Na deze taak werd gemeten hoeveel ware en onware informatie de proefpersonen hadden onthouden en werd gemeten hoeveel voorkennis de proefpersonen hadden over de onderwerpen van de teksten. Het onderzoek lijkt aan te tonen dat de leesinstructies en de voorkennis geen invloed hadden op de mate waarin onware informatie werd onthouden. Hieruit wordt geconcludeerd dat het lastig blijft om lezers te behoeden voor onwaarheden in teksten door leesinstructies te gebruiken en dat lezers met een hoge en een lage voorkennis even gevoelig zijn voor onwaarheden in teksten. Echter, er dient meer onderzoek gedaan te worden naar dit onderwerp.